qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

کتاب بحارالانوار ج ۲۶، ص۱رُوِیَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ صَدَقَهَ أَنَّهُ قَالَ: قَالَ سَلْمَانقُلْتُ یَا أَخَا رَسُولِ اللَّهِ وَ مَنْ أَقَامَ الصَّلَاهَ أَقَامَ وَلَایَتَکَ قَالَ نَعَمْ یَا سَلْمَانُ تَصْدِیقُ ذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَى فِی الْکِتَابِ الْعَزِیزِ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‏ فَالصَّبْرُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الصَّلَاهُ إِقَامَهُ وَلَایَتِی فَمِنْهَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ وَ لَمْ یَقُلْ وَ إِنَّهُمَا لَکَبِیرَهٌ لِأَنَّ الْوَلَایَهَ کَبِیرَهٌ حَمْلُهَا إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعُونَ هُمُ الشِّیعَهُ الْمُسْتَبْصِرُونَ ذَلِکَ لِأَنَ‏ أَهْلَ الْأَقَاوِیلِ مِنَ الْمُرْجِئَهِ وَ الْقَدَرِیَّهِ وَ الْخَوَارِجِ وَ غَیْرِهِمْ مِنَ النَّاصِبِیَّهِ یُقِرُّونَ لِمُحَمَّدٍ ص لَیْسَ بَیْنَهُمْ خِلَافٌ وَ هُمْ مُخْتَلِفُونَ فِی وَلَایَتِی مُنْکِرُونَ لِذَلِکَ جَاحِدُونَ بِهَا إِلَّا الْقَلِیل‏ الَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ الْعَزِیزِ فَقَالَ‏ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِین‏اصلا نباید می خواندید شما، این روایات نیست که باید خوانده شود، مثلا در کنار حرم امام رضا علیه السلام، آنجا با صفای قلب بخوانی، از خود حضرت هم فهم بخواهی.قلب الان خواب است، در غفلت است اینها را می خواند! یکی از نکاتش بحث نماز است یعنی چه که نماز ولایت ماست؟ روزه و صبر رسول الله و الصلاه اقامه ولایتی، یعنی چه؟ ما که نماز و روزه را به جای آوریم تمثیل صبر، مثل می زند. یا اینکه می‌فرماید ” حملها الا علی الخاشعین” در مورد صوم نمی گوید. یا “کبیره” کجای نماز کبیره است، نماز است دیگر! آنهایی که نماز می خوانند، روزه می گیرند، کجایش “لکبیره” است؟ یا “صعب مستصعب”، اینها معرفتهای معمولی نیست که بخواهیم بگوییم. بعد حضرت دلیل می آورد که ” من اقام الصلاه اقام ولایتک” هر‌کس نماز را اقامه کند، حق ولایت ما را ادا کرده. ای کاش می‌شد آدم اینها را بفهمد. می خواهند بفرمایند این چیزهایی که شما ظاهرا می‌بینید نیست، یک حقایقی در عالم است که ورای اینها، ورای نماز و روزه، ورای حرفهایی که زده می‌شود، است. اینکه خدا دستور داده به صوم و صلاه، نه به این صوم و صلاتی که انجام می دهند، این را منافق و غیر منافق انجام می دهند. چه صوم و صلاتی است که فقط مومن انجام می دهد؟ ولایت ما را دارد. نمازی که هر روز می خواند اقامه نماز اقامه ولایت ولی را انجام می دهد. ” لِاَنَّ ولایه کبیرهُ حملها الاّ علی الخاشعین”. لذا شیعه ” المستبصرون ” خدا به شیعه بصیرت داده. ببینید راجع به رسول خدا هیچ اختلافی ندارند، ولی به ولایت من که رسیدند اختلاف دارند، معلوم می شود اگر همین نماز و روزه بود اختلاف نبود، معلوم است نماز دیگری است که راجع به آن اختلاف دارند، آن نماز من هستم، حقیقت نماز من هستم پس با این حساب کسانی که ولایت را قبول ندارند، نماز نمی خوانند. عالم نون و قلم را طی کرد، عالم عرش را طی کرد، لوح محفوظ را طی کرد، محو و اثبات را طی کرد، هفتاد هزار حجاب از همین حجابها مثل عرش و نور و کرسی و قلم را طی کرد، بعد از آن رسید به نقطه ای که آنجا نوشته بود، ” ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه”. پیغمبر متوجه شد که همه عوالم نورانی به این است ” ان الحسین مصباح الهدی…” والسلام