بسم الله الرحمن الرحیمروایتواعلموا أني لا أقدم على علي أحدا، فمن تقدمه فهو ظالم والبيعة بعدي لغيره ضلالة، وفلتة وزلة: الأول ثم الثاني ثم الثالث، وويل للرابع، ثم الويل له، ويل له ولأبيه، مع ويل لمن كان قبله، ويل لهما ولصاحبيهما، لا غفر الله لهم فهذه شروط الاسلام، وما بقي أكثر، قالوا: سمعنا وأطعنا وقبلنا وصدقنا ونقول مثل ذلك، ونشهد لك على أنفسنا بالرضا به أبدا حتى نقدم عليك آمنا بسرهم وعلانيتهم، ورضينا بهم أئمة وهداة وموالي، قال: وأنا معكم شهيدو بدانید كه من علی -علیه السلام- را بر احدی مقدم نمیکنم، پس هر کس مقدم کند پس او ظالم است و بعد از من بیعت کردن با غیر علی -علیه السلام- گمراهی، ناهنجاری و لغزش است. اول و بعد دوم و بعد سوم و واي بر چهارم و واي بر او ، واي بر او و بر پدرش، واي بر او و كسانى كه قبل از او هستند، واي بر آنها و همراهانشان ، خدا آنها را نمیبخشد. پس این از شروط اسلام است. گفتند: ما شنیدیم و از آن پیروی كردیم و پذیرفتیم و ایمان آورده ایم و مانند آن می گوئیم و به شما شهادت می دهیم كه هرگز خود را راضی نكنیم تا زمانی كه ما به شما محرمانه و صراحت ایمنی را ارائه دهیم و رضایت از آنها از ائمه اطهار و راهنمایی و وفاداری داشته باشیم ، فرمود: من با شما یک شهید هستم. بحارالانوار ج۶۵ص۳۹۴شما همه میدانید که گوشت خوک حرام و نجس است. حرمت آن هم خیلی برای ما بزرگ است. چیزهای دیگری هست که اینقدر بزرگ دیده نمیشود؟ حضرت فرمودند، یکی از چیزهایی که برای شما حرام است؛ این که شما به مخالفین ما احترام بگذارید. مخالفین ما را به نامهای بزرگ یاد کنید، با اینها نماز بخوانید، به این موضوع هم افتخار کنید! این از حرمت گوشت خوک هم بدتر است، مگر اینکه از روی تقیه باشد. میبینی طرف طوری با اینها رفاقت دارد که بغلشان میکند. آدم تعجب میکند! چقدر ائمه زحمت کشیدند تا بین ما و آنها جدایی بیندازند. اما تقصیر خودمان شد که الان مجبوریم با آنها باشیم. اگر رعایت یکسری مسائل را میکردیم که آنها با ما دشمنی نکنند الان جدایی سرجایش بود، یک سری کارها را نابجا انجام دادیم که الان به این وضع، مجبور شدیم.رسول خدا -صلی الله علیه و آله و سلم- تمام آنچه مردم احتیاج داشتند را -از سیر تا پیاز- آوردند. ببینید اینها تمام دستوراتی که رسول خدا آوردند -ریز و درشت- را قبول کردند. توحید، قضا و قدر، هر چه در اعتقادات و احکام و… بود، همه را اخذ کردند. عجیب این که فقط یک مورد را رد کردند و آن هم قبول ولایت علی -علیه السلام- بود. خدا میگوید که اگر این را قبول نکنی، هیچ ایمانی نداری؛ یعنی همه آنچیزهایی که رسول خدا -صلی الله علیه و آله و سلم- از اعتقادات و احکام و… آورد یک کفه ترازوی است و علی -علیه السلام- هم در کفه دیگر ترازوست والا معنا ندارد که همه دستورات پیغمبر را قبول کنند و به خاطر این یک مورد گمراه شوند! چرا به خاطر همین یک مورد اینقدر سختگیری شده است؟! قبول نکردند که نکردند، در عوض بقیه را که قبول کردند! چرا خدا اینقدر سخت میگیرد و میگوید که اگر این را قبول نکردی، هیچ عمل دیگری پذیرفته نیست؟! خدا به پیغمبرش میگوید: *(يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﻦ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﻫﻲ ﭘﻴﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ . ﻭ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ از ﻣﺮﺩم ﻧﮕﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ; ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.*مائده ۶۷) اگر توی پیغمبر این کار را نکردی، علی -علیه السلام- را معرفی نکردی، هیچ کاری نکردهای! این خیلی عجیب است. همین یک مورد مهم است. مثلا در آشپزی، همه چیز را برای شما مهیا میکنند و میگویند آشپزی کن ولی از شعله گاز برای پختن غذا استفاده نکن! اگر گفت برنج اینجاست، نمک اینجاست، لوبیا اینجاست، آب اینجاست، همه مواد غذایی را به شما داد ولی گفت از گاز و هیچ شعلهای در این ساختمان استفاده نکن، شما میتوانی بگویی که در واقع اجازه آشپزی به شما ندادهاست. یا مثلا طرف بگوید که این ماشین من در اختیار شما، همه چیز در اختیار شما، چرخهاش برای شما، فرمانش برای شما، اتفاقا ماشین پر بنزین هم هست، اما سوئیچ را به شما نداد، شما میتوانی بگویی که اصلا ماشینش را ندادهاست. کسانی که امیرالمومنین -علیه السلام- را قبول نکردند دچار گمراهی بزرگ شدند. حالا علی – علیه السلام- را با آن همه فضائل، نپذیرفتند، عیبی ندارد، اما ببینید چه کسی را به جای حضرت پذیرفتند!