qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

زمان و اذکاری که در رشد انسان مفید و مؤثر هستند

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«أعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الْرَّجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أبوألقاسِمِ مُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلی آلِهِ الطَیِّبینَ الطَّاهِرِين ألمَعصومین المکرمین»
«اللّهُمَّ الْعَنْ أبَاالشُّرُورِ وَ أتْباعَهُ فِی کُلِّ لَحْظَهٍ مِنَ الأزَلِ إلَی الأبَدِ، بِعَدَدِ ما أحاطَ بِهِ عِلمُک»
«اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ وَالْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ»

چهار‌تا زن هستند که اطاعتشون زبان‌زده و خدای متعال به برکت این اطاعت اون‌ها رو در عالی‌ترین مرتبه قرار داده؛ یکی آسیه زن فرعونه که اطاعت ۱۰۰‌در‌صدی از حضرت موسی-علیه‌السلام- داره. یکی دیگه حضرت مریم-سلام‌الله‌علیها- که اطاعتش خیلی عجیب و زبان‌زده و خدای متعال عیسی-علیه‌السلام- رو بهش می‌ده. فاطمه‌ی زهرا-سلام‌الله‌علیها- اطاعتش تا اون‌جایی هست که بین در و دیوار قرار می‌گیره و چهارمین زن حضرت خدیجه-سلام‌الله‌علیها- که اطاعتش نسبت به پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- خالصه و هیچ اعتراض و سوالی نداره و همه‌ی زندگی‌اش رو برای دین می‌ذاره و این‌قدر حضرت ایشون رو دوست می‌داشت که حتی بعد از فوت خدیجه-سلام‌الله‌علیها- هر موقع بلند می‌شد و می‌نشست اسمی از خدیجه-سلام‌الله‌علیها- بود. گوسفندی رو قربانی کرده بودند و می‌خواستند تقسیم کنند، حضرت فرمود بخش زیادی از اون رو به دوستان خدیجه-سلام‌الله‌علیها- بدید. رسول خدا-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- فرمود خدا محبت خدیجه-سلام‌الله‌علیها- رو روزی من کرد؛ یعنی چی؟ یعنی می‌شه انسان خودش رو به یه مرتبه‌ای برسونه که معصوم در حقش این‌طوری صحبت کنه. پس راه بسته نیست و راه برای همه‌ی ما بازه، منتهی این راه رو باید درست پیدا کرد و حقیقی ادامه داد، باید مواظبت کرد که انسان به بیراه نره.

سحر
موضوعی‌ که امشب می‌خوام عرض کنم در مورد بین‌الطلوعینه. ببینید ما یه زمانی داریم به نام سحر، یه زمانی داریم به نام بین‌الطلوعین، یه زمانی به نام غروب آفتاب و یه زمانی هم به نام زوال موقع اذان ظهر داریم. خدای متعال رشد انسان رو در این زمان‌ها قرار می‌ده، در یک زمان مفید! ببینید من وقتی توفیقاتم کمه، توان و عملم هم کمه، ولی خودم رو در یه زمانی به نام سحر قرار می‌دم که قبل از اذان صبحه.
خدای متعال در سحر اموری رو برای آدم رقم می‌زنه که در ساعات دیگه رقم نمی‌زنه و به پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- می‌فرماید:
«وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىٰ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا»
«ﻭ ﭘﺎسی ﺍﺯ ﺷﺐ ﺭﺍ ﺑﺮای ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﻨﺪگی ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻓﺰﻭﻥ [ﺑﺮ ﻭﺍﺟﺐ] ﻭﻳﮋﻩ ﺗﻮﺳﺖ، ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ [ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭﻳﮋﻩ] ﺑﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎهی ﺳﺘﻮﺩﻩ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰﺩ» (اسرا/ ۷۹)
«فَتَهَجَّد» بلند شو نماز بخون، بلند شو عبادت کن، بلند شو ذکر بگو.
«عَسَىٰ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا» مقام محمود رو خدا در اون ساعت قرار داده، الان شب قدر هم در همون ساعته. این زمان‌ها مهم هستند. بعضی‌ها می‌گن ما خیلی از توفیقات رو نداریم و می‌خوایم به این توفیقات دست پیدا کنیم. رفقا! توفیقاتِ حسابی در سَحره. در یازده رکعت نماز شبه، البته نماز شب یازده رکعت نیست، نماز شب سه رکعته، هشت رکعت نافله‌ست. بلند شو این سه رکعت رو بخون، در روایت داره یه رکعتش رو بخون. نشسته بخون، خوابیده بخون، راه برو بخون، اصلا قضاش رو فردا بخون، ولی حتما این نماز رو بخون. اگه دنبال این هستیم که چیزی گیرمون بیاد که ما رو بسازه و رشد بده، سَحره! به خصوص استغفار در سحر، به خصوص قرآن خوندن و سجده. دو دقیقه سجده برو، ادا بازی هم در نیار. کسی هم نفهمه، چراغ‌ها رو خاموش کن، یواشکی بلند شو چند رکعت نماز بخون، اصلا یه رکعت بخون، نماز صبح هم بخون.

بین‌الطلوعین
یکی دیگه از زمان‌ها بین‌الطلوعینه، باز در بعضی از اقوالِ علما داریم که گفته شده ما بین‌الطلوعین رو با سحر هم عوض نمی‌کنیم؛ یعنی بین‌الطلوعین رو باز مهم می‌دونند. سوال کردند که کدوم ساعت نَه جزو روزه و نه جزو شبه؟ حضرت فرمود بین‌الطلوعین که ساعتی از بهشته! خدا یه ساعت و خورده‌ای از ساعات بهشت رو برش داده و در زندگی ما آورده، ولی متاسفانه همه خواب هستیم. رفقا! بین‌الطلوعین رو بیدار باشید. خانم‌ها خیلی از کارهاشون رو بین‌الطلوعین انجام بدند، مثلا اون موقع ظرف بشورند. آقایون برنامه‌ریزی کنند و خیلی از کارهایی رو که می‌خوان انجام بدند در اون ساعت باشه. لزوما هم نباید امور عبادی باشه، مهم بیدار بودنه، البته اگه مشغول عبادت باشید که خیلی بهتر و بالاتره.
آقای بهجت-رحمه‌الله‌علیه- می‌فرمود بعضی از مریض‌ها، به خصوص اون‌هایی که فلج و ویلچری هستند رو بین‌الطلوعین بیرون بیارید و راه ببرید، احتمال داره که شفا پیدا کنند.

زوال ظهر
یکی دیگه از ساعت‌ها زوال ظهره، ظهر غیر از بحث نمازه، خودِ ظهر، اون ساعت زوال، عندالله هست و ساعت عجیبیه. اگه کسی حاجتی داره در‌های آسمان اون ساعت بازه؛ برای همین خدای متعال نماز را در اون ساعت قرار داد، چون در‌های بهشت باز هستند و آدم می‌تونه استفاده کنه.

غروب آفتاب
یکی دیگه از زمان‌ها غروب آفتابه، الان هم که در تقویم و تلویزیون و تلفن‌های همراه، غروب رو معلوم کرده. حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- در غروب آفتاب حسنین-علیهم‌السلام- رو می‌فرستادند پشت بام تا خبر بدند به حضرت که نصف خورشید پیداست و نصف دیگه‌ش هم پنهان شده، حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- اون موقع دعا می‌کردند. پس ببینید خدای متعال برای ما امتیاز قرار داده، حالا که در ماه رمضان هستیم این زمینه بیشتر فراهمه که ما سحر بیدار باشیم، تهجّد کنیم. در همین مدت باقی مونده خودمون رو عادت بدیم که سحر‌خیز باشیم و بعد از عید فطر هم روز به روز این زمان رو برای خودمون حفظ کنیم و سحر‌خیز باشیم. خوبه یه ربع، ده دقیقه قبل از اذان بیدار بشیم و به خوندن قرآن و ذکر و نماز مشغول باشیم.

صلوات
یکی دیگه از مواردی که خیلی مهمه صلواته! من پیش آقایون علما زانو زدم تا بفهمم اون ذکری که این حضرات رو موفق کرده چیه و فهمیدم اون ذکر صلواته. مقید به صلوات بشید. قدرتی که حضرت آقای خوشوقت-رحمه‌الله‌علیه- داشت منحصر بود، من با آقایونِ زیادی بودم، ولی آقای خوشوقت-رحمه‌الله‌علیه- فرق داشت، مسائل رو جور دیگه‌ای می‌دید، خیلی دقیق! ایشون برای ختم صلوات می‌اومد قم و برمی‌گشت، در تهران هم ختم صلوات داشت. خب الان این کارها رو ما انجام بدیم، در یه ماه چهارده هزار صلوات بفرستیم.
یه نکته‌ی دیگه‌ای که من باز از اساتید محترمم شنیدم این بود که اگه شروع به صلوات فرستادن کردی، بینش نباید حرف بزنی؛ این نکته‌ست، گاهی ما فوت کوزه‌گری رو نمی‌دونیم. خدا آقا فخر رو رحمت کنه، من یه موقعی به ایشون عرض می‌کردم که برای گرفتن حاجت چه‌کار کنیم؟ می‌فرمودند پیاده به سمت جمکران برید، یا یه مقداری رو پیاده برید، بعد در حال پیاده‌روی صلوات بفرستید و ساکت باشید؛ یعنی کسی همراهتون نباشه، ان‌شاء‌الله حاجتتون رو می‌گیرید.

استغفار
یه ذکر دیگه استغفاره. ما هر موقع که خدمت آقای بهجت-رحمه‌الله‌علیه- می‌رسیدیم، ایشون بعد از صلوات می‌فرمودند استغفار!
باز از ذکر‌هایی که آقای خوشوقت-رحمه‌الله‌علیه- که در روایت هم خیلی تاکید شده، ذکر “لا‌اله‌الا‌الله” بود. امام صادق‌-علیه‌السلام- در بین‌الطلوعین بچه‌ها رو جمع می‌کردند و بهشون تسبیح می‌دادند و می‌فرمودند هزارتا “لا‌اله‌الا‌الله” بگید. خصوصیت این ذکر اینه که آدم‌های بد رو از شما دور می‌کنه؛ یعنی آدم‌های بد دیگه به هیچ‌ وجه نمی‌تونند شما رو ببینند. بدی‌ها از وجود خودتون و خانواده‌تون می‌ره و به خدا قرب پیدا می‌کنید.

خواندن سوره‌های قدر، توحید، کوثر و یس

از سوره‌هایی که آقایون متذکر می‌شدند، زیاد خوندن سوره‌ی قدره، به خصوص این رو یادگاری می‌گم که بعد از نماز عصر ده تا سوره‌ی قدر بخونید؛ در روایت داره که خدای متعال هر چی از اول خلقت ثواب به هر کی داده، به شما هم می‌ده. حضرت فرمود ما با سوره‌ی قدر از پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- علم می‌گیریم. بعضی از این کارشناسان در اوقات سحر، ذوقی حرف می‌زنند، مثلا از فضائل امام علی-علیه‌السلام- می‌گن و می‌خوان حضرت رو بزرگ نشون بدند، نمی‌دونند که امام علی-علیه‌السلام- بزرگ هست! یا بعضی از این کارشناس‌ها پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- رو پایین می‌یارند و می‌گن زمانی که علی-علیه‌السلام- به دنیا می‌یاد، پیغمبر اکرم-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- کارش می‌گیره. باید دهن کسی که این حرف رو زده گِل بگیرند! همه‌ی اون چیزی که علی-علیه‌السلام- داره، همه‌ی توفیقات، مال پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- است. اگه پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- نمی‌بود، علی-علیه‌السلام- هم نمی‌بود.
پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- خلقت نوری داره. خدا به برکت ایشون فاطمه-سلام‌الله‌علیها- رو خلق کرده، به خاطر ایشون علی-علیه‌السلام- رو خلق و عالم رو نورانی کرده، در حرف زدن باید خیلی مواظب باشیم و فضیلت تراشی نکنیم! گاهی گفتن فضائل افشای سِر هست، خیلی‌ها تحمل ندارند.
باز از توصیه‌های که به ما شده این بود که شب‌های جمعه سی تا سوره‌ی قدر بخونیم و در آخر بگیم «اللهم الهِمنی الخیر و العمل به» که در ابوحمزه ثمالی هست. سوره‌ی قدر رو خیلی عظیم بدونید. شخصی اومد خدمت حضرت و عرض کرد آقا درسته که می‌گن می‌شه سوره‌ی قدر رو به جای سوره‌ی دیگه‌ای خوند؟ حضرت فرمود بله. مثلا شما می‌تونید در حرم امام رضا-علیه‌السلام- به جای سوره‌ی الرحمن، سوره‌ی قدر رو بخونید. حضرت فرمود هم ثواب سوره‌‌ی الرحمن رو خدا بهت می‌ده و هم به خاطر این‌که سوره‌ی قدر رو انتخاب کردی بهت ثواب می‌ده. من از بعضی از آقایون تعجب می‌کنم که در نماز‌های واجبشون، سوره‌ی قدر نمی‌خونند. سوره‌ی قدر سفارش شده‌ست. به امیر‌المومنین-علیه‌السلام- ایراد می‌گرفتند که علی غیر ازسوره‌ی قدر و توحید چیز دیگه‌ای بلد نیست، یعنی این‌قدر که حضرت این سوره‌ها رو می‌خوند. یکی دیگه خوندن سوره‌ی توحید، کوثر و یس هست. سوره‌ی یس قلب قرآنه که خیلی سفارش به خوندن اون شده.

کارهای کوچکی که ثواب حج و جهاد را به ما می‌دهد
ببینید ما در یه گردونه‌ی توفیق هستیم. خیلی کار‌ها اطراف ما وجود داره که با انجام دادن اون‌ها می‌تونیم ثواب حج و جهاد رو ببریم. شما می‌تونی با دادن یه لیوان آب ثواب حج ببری، چه‌قدر مهمه! شما اگه موقع آب خوردن بگی “صلی‌الله علیک یا اباعبدالله” ثواب جهاد می‌بری. خیلی چیز‌ها رو اهل‌بیت-علیهم‌السلام- به ما یاد دادند و باید استفاده کرد؛ یکی از این‌ها روضه‌ست. من به شما تاکید می‌کنم که اهل روضه باشید، برای خودتون روضه بخونید، یه تیکه‌ای از مقتل رو برای خودتون بخونید. رفقا! روضه زمینه‌ی رشد فراوانی رو برای شما فراهم می‌کنه تا خدای متعال بهتون توجه کنه.
خدایا به حق محمد و آل هر چی خیر به اولیا و دوستانت در این ساعت دادی، به همه‌ی ما عنایت بفرما.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صوت پخش زنده؛ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹؛ ۹ رمضان ۱۴۴۱