qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

**روایت*«وَ رُوِيَ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: خَرَجَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْماً إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ: أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ وَ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ؟ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ» نکته‌ای که این‌جا مطرح هست این است ‌که شما هر چقدر در وجودت معرفت امام بیشتر بشود، احاطه‌ات به عالم وجود بالاتر می‌رود، شما ببینید سلمان صاحب اسم اعظم شد، به برکت این، یعنی از ناحیه امام! مثل اینکه بگوییم اگر فلان کتاب به دست شما برسد، شما با ان کتاب مجتهد می‌شوید! مگردرآن کتاب چه چیزی است که من مطمئن بشوم که به آن مقام می‌رسم؟! امام همان کتاب حی هست، همان قرآن حی هست، همان هدایت واقعی هست.به صورت سیار، در وجود یک نفر خدا قرار داده، توجه به او، مثلا الان دریا حالت مد دارد، بعدش می‌گویند ماه باعث می‌شود اینقدر آب بالا بیاید، سه متر آب بالا می‌اید، حتی یک پل زیر اب می‌رود، چه جوری یک ماه این کار را با آب می‌کند؟ مثلا نیمه اول ماه کسی به نطفه‌ای منعقد بشود ناقص هست، نیمه دوم که ماه رو به کامل است، این نطفه را بالا نگه می‌دارد، مثلا حجامت را نیمه دوم ماه می‌گویند انجام دهید، چون خون پایین نیفتاده، خون بالاست.این نگاه ماه هست.خورشید وقتی نگاه می‌کند، زمین رویش دارد، امام وقتی در هستی وجود دارد توجه به امام، به ما گفتند اتوجه الیک، توجه، تا برسدبه توسل، تا برسد به تمسک، یعنی در وجودت علی‌الدوام باید حالت اتصال به امام باشد.زیارت معصوم علیهم السلام کاملترین اتصال و توجه به معصوم هست.زیارت دوتا معنا دارد، یک معنای پشت کردن، یک معنای رو کردن، پشت می‌کند به همه چیزهایی که‌ رغبت دارد، رو می‌کند به همه چیزی که باید رو کند، که در زیارت امام رضا -علیه السلام- دارد که ما از راه دوربه سمتت امدیم، این، یعنی بی رغبتی نشان دادم، همه را رها کردم، خانواده را هم رها کردم، طاغوت را هم رها کردم، شناختم و پیدا کردم تو را، که باید دنبال تو بیایم، این که فرد دنبال امام راه می‌افتد، همین‌است، بقیه امور تابع این است، خداشناسی هم تابع این است، بنا عرف الله، علم‌ هم تابع همین است، لذا خودتان رو معطل نکنید، نماز خشوع می‌اورد، حضرت فرمود موقع نماز باید یک امام راجلوی‌خودت تصورکنید، بعد بگویید: الله اکبر، برای همین گفتند مهر امام حسین -علیه السلام- باید باشد، برای همین هست در تشهد صلوات آمده، نماز رابه همان صلوات قرار داده، بعدش هم به امیرالمومنین -علیه السلام- سلام کنید، صلوات به امیرالمومنین -علیه السلام- بفرستید که نمازتان در اعلی مرتبه قرار بگیرد.همه‌اش توجه به معصوم -علیهم السلام- هست، در سوره حمد توجه به معصوم -علیهم السلام- هست، «انعمت علیهم، غیر المغضوب ولاالضالین»قل هو الله، مصداقش امیرالمومنین -علیه السلام- هست. لذا گفته شده نماز مغرب، نماز حضرت زهرا -سلام الله علیها- هست، دو تا نافله‌ها، نماز حسن و حسین -علیهما السلام- هست.نماز وسطی در روایت امیرالمومنین -علیه السلام- هست، اینها را رد پا گذاشتند، بعد فرمودند: «ان الصلاه لکبیره» فرمودند: صلاه ما هستیم.پس ببینید اگر به یک‌جا توجه کنید همه ان مطالب را که می‌خواهید پیدا کنید، می‌توانید. «اللهم عرفنی نفسکاللهم عرفنی رسولک، اللهم عرفنی حجتک»، این‌جا اگرمعصوم را پیدا نکردید، گمراهی در ان هست.ممکن است کسی توحید راپیدا کند، یا ان‌جا دارد در عالم ذر به همه انسانها گفته شد خدا خودش رامعرفی کرد «انا الله»همه بلند شدند پیغمبر معرفی شد بخش زیادی بلند شدند، وقتی امام معرفی شد کم بلند شدند بعد خدا ان قسمها را یاد کرد، به برکت امام خدا هم معرفی می‌شود، پیغمبر هم معرفی می‌شود، لذا حواستان را در صبح و شام به‌سوی ائمه ببرید. امام رضا -علیه السلام-، موسی‌ابن‌جعفر -علیه السلام-، همین که اسم انها را بیاورید، همین که اسم آنها در ذهن شما می‌اید، تمرکز می‌آورد، فهم می‌‌آورد، خشوع، عنایت، رغبت می‌‌آورد! معروف در وجودتان می‌آید. همین که رو بر گردانید از امام، منکر می‌آید، فسق می‌آید، شیطان می‌‌آید.آن‌جا حضرت فرمود: «اعوذ بالله من همزات»، گفت آقا همزات چیست؟ حضرت فرمود: شیطان بغض اهل بیت -علیهم السلام- را در دلت می‌اندازد، اگر «اعوذبالله من همزات» نگویید!گفت آقا چطور بغض اهل‌بیت -علیهم السلام- در دل ما می‌آید؟حضرت فرمود: به دوستان ما بی‌اعتنا می‌‌شوید، بد رفتاری می‌کنید.