qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

بسم الله الرحمن الرحیم

جایگاه و نقش زهرا-سلام‌الله‌علیها- در دین و رشد مومن

أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلوة و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا ابالقاسم المصطفی محمد اللهم إنا نرغب الیک فی دولة کریمه تعز بها الاسلام واهله و تذل بهاالنفاق و اهله و تجعلنا فیها من الدعاة الی طاعتک و القادة الی سبیلک و ترزقنا بها کرامة الدنیا و الاخرة
صلواتی برای امام زمان علیه السلام مرحمت بفرمایید.

یکی از اموری که لازم هست به آن اشراف پیدا کنیم چگونگی تربیت و هدایت ماست و این‌که چگونه می‌شود خدایی نکرده از اهل‌بیت‌علیهم‌السلام- و معنویت دور می‌مانیم؟چه چیز باعث می‌شود نماز صبح‌مان قضا شود، یا چطور می‌شود توفیق زیارت علی بن موسی الرضا-علیه‌السلام- در ما زیاد می‌شود؟ یا چگونه حالت معنوی‌ ما قوی می‌شود و یا چه چیز باعث می‌شود اهل دنیا بشویم؟
ببینید وقتی یک انار بخواهد شکل بگیرد مواد خودش را از زمین، از آن آب و خاکی که تبدیل به گِل شده می‌گیرد و به ثمر می‌رسد؛ شما اثر‌بخشی و ویتامین‌هایی که این میوه‌ی بهشتی دارد را ببینید؛ رنگش را ببینید؛ دانه‌هایش را ببینید و این طبق یک فرایندی تبدیل به انار شده است.
در امور دنیا هم به این صورت است؛ مثلا برای ساخت یک خودکار از پلاستیک و جوهر استفاده می‌کنند و با انجام آزمایشاتی که در کارخانه صورت می‌گیرد این مواد را تبدیل به خودکار می‌کنند و این فرایندی هست که ما آن را می‌فهمیم. انسان هم همین است؛ یعنی در یک چرخه‌ی تغییر است. برای برداشت یک انار خوب باید به موقع به آن آب و کود داد و هَرسش کرد، باید آفتاب بخورد و در جای گرمی باشد نه در سردسیر، به خلاف آلبالو و گیلاس که باید در جای خنکی باشند.
ما هم باید این فرایند و چرخه‌ی تغییر را در مورد خودمان بدانیم و بفهمیم چه اموری در انسان شدن ما، در معنوی شدن و با خدا بودن ما نقش دارد.
خدای متعال از طریق پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- امیرالمومنین-علیه‌السلام- این امور را به ما رسانده، گفته شده حتما باید در مسجد باشیم و در نماز جماعت شرکت کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم و در نماز جماعت دیده نشویم مومن نمی‌شویم، مثل همان اناری که اگر مدتی آفتاب به آن نتابد دیگر انار خوبی نمی‌شود. ببینید این کارها جایگزین ندارند و نباید از خودمان به‌جای آن‌ها یک جایگزینی قرار بدهیم که وجود خارجی ندارد.
محبت و لطف حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- اگر شامل حال کسی بشود، آن فرآیند و آن چرخه درست است و اگر این محبت نبود فرایند و چرخه‌ی تغییر ما غلط می‌شد، لذا ما نباید بی‌توجه باشیم. در روایت دارد فمن عرف فاطمة-سلام‌الله‌علیها- حقّ معرفتها فقد أدرک لیلة القدر، و إنّما سمیّت فاطمة-سلام‌الله‌علیها-  لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها.
(پس هر كس حضرت فاطمه زهرا-سلام‌الله‌علیها-  را به گونه اي كه حق معرفتش است بشناسد بدرستیکه شب قدر را درك كرده است و همانا ناميده شده است فاطمه-سلام‌الله‌علیها- چون خلايق از شناختن او عاجزند. (بحارالأنوار/ج۴۳/ص۶۵)
لیله‌ی قدر چیست؟ لیله‌ی قدر شبی هست که اگر کسی آن را درک نکند، در دایره‌ی هدایت واقع نمی‌شود. همه چیز در شب قدر است؛ تقویمی که برای آدم می‌نويسند. خب حالا لیله‌‌ی‌قدر چه ربطی به فاطمه-سلام‌الله‌علیها-دارد؟ تمام تقویمی که برای یک‌سال ما نوشته می‌شود و بعدا تبدیل به یک عمر می‌شود منوط به شناخت صدیقه‌ی طاهره هست و ما باید این ربط و این اشراف را بفهمیم. ما فکر می‌کردیم فقط با نماز خواندن، با حج رفتن و صدقه دادن مساله حل است، ولی این‌گونه نیست. هرکس فاطمه-سلام‌الله‌علیها- را بشناسد او را به امر هدایت راه می‌دهند. آقای بروجردی-رحمه‌الله‌علیه- شب قدر را درک کرد که شد آیت‌الله‌ بروجردی. نه این‌که چون نماز شب خوانده؛ خیلی‌ها هفده رکعت نماز را خواندند، خیلی‌ها پنجاه و یک رکعت را خواندند ولی آقای بروجردی نشدند. خوب به قسمت دوم روایت دقت کنید از اینجا همه چیز بیرون می‌آید؛ (و إنما سمّیت فاطمه، لأن الخلق فطموا عن معرفتها) این را باید فهمید. یعنی با شناخت و معرفت به ایشان است که در چرخه‌ی هدایت قرار می‌گیریم و مؤمن و جزء أولیاء الهی می‌شویم. خدا با فاطمه-سلام‌الله‌علیها- دارد کار را انجام می‌دهد نه با کس دیگر، نه با امام حسین-علیه‌السلام- ! وقتی گفته شده (لان الخلق فطموا عن معرفتها) یعنی حقیقت ولایت امام حسین-علیه‌السلام- را هم درک نمی‌کند؛ یعنی حقیقت ولایت امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- به او نمی‌رسد؛ یعنی از نماز هم به او چیزی نمی‌رسد. فاطمه-سلام‌الله‌علیها باعث همه‌ی این‌‌ها شده است، پس دنبال چیز دوم نگردید. شما هم باید در زندگی حواستان به فاطمه-سلام‌الله‌علیها- باشد، پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- آمد تا ایشان را معرفی بکند، امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- آمد کنار فاطمه-سلام‌الله‌علیها- ، قرار بود فاطمه-سلام‌الله‌علیها- شناخته بشود، حسن و حسین-علیهم‌السلام- فرزندان این خانوم شدند که زهرای مرضیه معرفی بشود، امام زمان-عجل‌الله‌تعالی‌- اسم دولتش را دولت الزهرا می‌گذارد که فاطمه-سلام‌الله‌علیها- معرفی بشود، خدا شب قدرش را فاطمه می‌گذارد تا ایشان معرفی بشود؛ لیله یعنی فاطمه، قرار هست اثر فاطمه-سلام‌الله‌علیها- معلوم بشود. خدا بهشت را با شهادت فاطمه-سلام‌الله‌علیها- برپا می‌کند. وقتی رسول خدا-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- را به معراج بردند، حضرت می‌فرمایند: همه جای آن معطر بود، یعنی شامه‌ی رسول خدا از عطر پر بود. حضرت می‌فرماید به منطقه‌ای رسیدیم که بوی عطر عجیبی من را گرفت و من از برادرم جبرئیل پرسیدم که این بوی چیست؟ جبرئیل گفت یا رسول الله، این بوی یک سیب است که سه هزار سال قبل از خلقت‌ها این سیب خلق شده، پیغمبر-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- می‌فرماید تعجب من اینجا بیشتر شد و از جبرئیل سوال کردم این سیب چه سیبی هست؟ او گفت: تحفه‌ی خداست به توست و خدا می‌خواد این سیب را به تو بدهد که از آن یک دختری به‌دنیا بیاید که انسیه‌الحورا است و این رائحه‌ی بهشتی در عوالم وجود از او استشمام می‌شود.
رفقا هرکس یک ذره در دین اثر دارد و در وجودش تاثیر نافذ می‌بیند و فهم دینی دارد از زهرای مرضیه-سلام‌الله‌علیها- است و هر کس هم یک سر سوزن در مقابل دین هست به‌خاطر بغضی است که از زهرا-سلام‌الله‌علیها- در دل دارد. امام باقر علیه السلام فرمود: (مفروضة الطاعة علی جمیع من خلق الله من الجن والانس والطیر والوحش والانبیاء والملائکة)؛ (اطاعت از فاطمه-سلام‌الله‌علیها- بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است) ببینید بر همه‌ی مخلوقات اطاعت از فاطمه-سلام‌الله‌علیها- واجب است؛ یعنی به غیر از خدا، بر همه‌ی عالم وجود این اطاعت واجب است.
برگردم به مثالی که در مورد انار زدم که باید رو به آفتاب باشد تا خوب رشد کند، ما هم اگر بخواهیم مومن بشویم و رشد کنیم باید رو به زهرای مرضیه-سلام‌الله‌علیها- باشیم.
رفقا حتما اسم دخترانتان را فاطمه بگذارید تا این نور در منزلتان بماند، نگویید اسم مادرش فاطمه است، خب باشد! مادرش دارد حظ خودش را می‌برد. مگر امام حسین-علیه‌السلام- نفرمود: خدا هر چه پسر به من بدهد نامشان را علی می‌گذارم. پس بگذارید یک نشانه‌ای از فاطمه-سلام‌الله‌علیها- در خانه‌ی شما باشد؛ حدیث کساء بخوانید؛ یک تابلو یا نوشته از نام فاطمه‌ی زهرا-سلام‌الله‌علیها- در خانه داشته باشید؛ تسبیحات حضرت یادتان نرود. خدا برای ما برنامه دارد و با حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- دارد کارش را انجام می‌دهد. باید به سجده بروید، سجده‌ای که مال خداست و بگویید (یا فاطمه اغیثینی)، اول پیشانی را بگذارید و صد مرتبه این ذکر را بگویید، بعد سمت راست پیشانی را بگذارید و صد مرتبه‌ی دیگر بگویید (یا فاطمه اغیثینی)، بعد سمت چپ پیشانی و دوباره صد بار این ذکر را تکرار کنید و دوباره پیشانی را بگذارید و صد و ده مرتبه (یا فاطمه اغیثینی) بگویید، جمعا چهارصد و ده مرتبه باید این ذکر را بگویید. این کار را انجام بدهید تا گِل و سرشت شما عوض بشود و نور فاطمی بیاید. برای همین گفته شده معرفت فاطمه-سلام‌الله‌علیها- باعث درک شب قدر است و ما تا شب قدر را درک نکنیم به این مقام نمی‌رسیم. شما آیات قرآن را ببینید، کل آیات قرآن مال فاطمه-سلام‌الله‌علیها- است؛ «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ…» (نور/۳۴) این الان کد نیست؟ آدرس نیست؟ توجه نیست؟
آقایان! خانوم‌ها! احادیث حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- را جمع‌آوری کنید، این احادیث خیلی نیستند ولی امهات احادیث در احادیث حضرت زهراست، به‌خصوص خطبه‌ها! اگر روی روایات و خطبه‌های حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- کار مجتهدانه بشود، تمام معارف و اعتقادات را می‌توان از آن‌ها بیرون کشید. توجه داده خدا (یا ممتحنه امتحنک الله الذی قبل أن یخلقک).
آقای بهجت-رحمه‌الله‌علیه- می‌فرمود: معجزه‌ی حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- حدیث کسا است؛ حضرت بدون واسطه می‌گوید (قال الله تعالی) و بعد مقامات هر امام را بیان می‌کند؛ (صاحب حوضی، شافع امتی)! حضرت گفت‌و‌گوی خدا با جبرئیل را دارد نقل می‌کند؛ (اتاذن لی ان اهبط الی الارض لاکون معهم سادسا) حضرت زهرا دارد این را می‌گوید و کس دیگری واسطه نیست.
زهرا-سلام‌الله‌علیها- دویست و هفتاد و پنج تا لقب دارد و این القاب را باید حفظ کرد؛ (درة التوحید، تفاح الفردوس، برزخ النبوة والامامه، آیت الله العظمی، نورالنوار، ام السبطین، ام الائمه، ام النجبا)، این دویست هفتاد و پنج اسما نور هستند و ما را بالا می‌برند. این‌ها مثل بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم اسم اعظم هستند.
حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- هجده تا نماز دارد، چهار تا تسبیح دارد، هفتاد تا اسم مبارک دارد، نه تا اسم مبارک بین خودش و خدا دارد. همه‌ی امور را ایشان سامان داده، چرا همه‌ی انبیا-علیهم‌السلام- شکست خوردند الا نبی اکرم-صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم- ؟ چرا همه‌ی ادیان منسوخ شدند الا دین اسلام؟ چون این دین فاطمه-سلام‌الله‌علیها- داشت و خدا به ادیانِ دیگر فاطمه-سلام‌الله‌علیها- را نداد، چون نمی‌خواست آن‌ها بمانند. حضرت در روایت اشاره می‌کند که هر وقت خورشید افول کرد و ماه هم نبود، زهره کار را دنبال می‌کند. حضرت نور را به من نشان داده، حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- از تمام آن‌چه که تا قیامت و بعد از قیامت انجام می‌شود خبر دارد و حضرت-علیه‌السلام- فرمود: ما امر امامت‌مان را داریم از روی این انجام می‌دهیم. بیایید زهرایی زندگی کنیم، فاطمی زندگی کنیم، به ایشان توسل و توجه داشته باشیم تا زمینه‌ای باشد این نور در وجود ما تلالو پیدا کند.
من در یک کلمه می‌خواهم حرفم را تمام کنم؛ رفقا اگر می‌خواهید فاطمی باشید احترام مادرتان را نگه دارید. ببینید این را که دارم به شما می‌گویم اشهد بالله از روی علم و یقین دارم می‌گویم و زبانی نیست، هر کس توانست مادرش را نگه دارد و ارزش و احترام او را بفهمد یک عنایتی از حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- به او خواهد شد. این‌که گفته شده بهشت زیر پای مادران است به اعتبار حضرت زهراست و این برای مادران یک مقام است. این یک نوع امامت از طرف حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- بر مادرهاست. حضرت مادری کرده و مادران ما از ناحیه‌ی ایشان مادر شدند و حظش را بردند. مادری یک عنوان خیلی پیچیده است، البته هر زنی مادر نمی‌شود؛ آن خانوم و مادری که راحت تن به طلاق می‌دهد و تا دو چیز در خانه بالا و پایین می‌شود بچه‌بازی در می‌آورد و خانه را رها می‌کند، او مادر نمی‌شود. آن زنی که بالای سر بچه‌ها می‌ایستد و حتی اگر پدر هم ظلم کند باز هم خانه را رها نمی‌کند و مادری می‌کند، این زن می‌خواهد مدال مادری را از حضرت زهرا-سلام‌الله‌علیها- برای خودش نگه دارد.

وصلی‌الله‌علی‌محمدوآله.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شب‌جمعه؛ نوزده جمادی‌الثانی ۱۳۴۹؛ ۹۶/۱۲/۱۷