qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

کتک زدن فرزند

سوال: در مورد تربیت فرزند سوال کردند که گاهی فرزند ما با رفتارش ما را عصبانی می‌کند و بعضی اوقات منجر می‌شود که او را کتک بزنیم، آیا این کار ظلم است یا خیر؟

جواب: یعنی چه، این ظلم است! شما می‌گویی کتکش می‌زنیم، نزن بیا بپرس. وقتی شما می‌زنی این چه سوالی است؟!

حالا می‌خواهم بپرسم با کتک چه می‌شود؟ چه اتفاقی می‌افتد؟ این بچه آرام می‌شود، آرامش برای شما می‌آورد؟ یا از شما می‌ترسد و ترسو می‌شود، بزدل می‌شود، دیگر نمی‌تواند حقش را بگیرد، از همه می‌ترسد. شما الان خودت را راحت کردی.

ببینید، این‌جا مدیریت لازم است، به خیلی چیزها بستگی دارد. یکی این‌که شما باید به خانم‌تان رسیدگی کنید، خانم‌تان سهم عمده‌ای در آرامش خانه دارد، شما باید یک آرامشی به او بدهید که او در خانه آرامش داشته باشد، به خصوص در کلام، خانم‌ها نسبت به کلام حساسند، عزت نفس دارد.

 یک چیزی برای شما خیلی مهم است، اما برای خانمت مهم نیست! برای شما پول مهم است، اما برای خانمت مهم نیست و خوب است که برای خانمت مهم نیست، چون اگر برای خانم هم پول مهم بود، می‌شد مثل ما و خساست در خانه بیداد می‌کرد. دیگر اینکه بچه، شخصیت لازم‌ دارد، شما پسرت را ببوس، دخترت را نوازش کن، خانم من! دختر من! جواد آقا ما خیلی به شما ارادت داریم! بابا شما پشتیبان من هستی!

گاهی بچه‌ها گرسنه‌اند، نوع غذایی که شما می‌دهید غذای بچه‌ها نیست. مثلاً شما سیب زمینی آب‌پز کنید در یخچال بگذارید تا هر وقت گرسنه شد بردارد بخورد، وقت هم نداشته باشد هر موقع که خواست برود. گاهی یک بچه انگل دارد، نشانه‌اش هم این است که موقع خواب از دهانش آب می‌آید و روی متکا می‌ریزد، دندان قروچه دارد، ناخداگاه دستش را می‌برد پشت برای خارش. این انگل دارد، گل بنفشه را با شکر آسیاب کن و یک قاشق به او بده سه روز ناشتا بخورد. قره قروت به او بده، آش قره قروت درست کن، قارچ به او بده.

مسافرت، تفریح، پارک درِ خانه هست، ببر یک خورده در پارک بدود، ببینید سرمایه آینده من است. خب اگر من این کارها را کردم دیگر جایی نمی‌ماند. یک نفر بگذار استادش باشد، یک پولی به او بده بگو خرج بچه‌ی من کن، از این استاد هم پیش بچه تعریف کن، استاد و شاگردی باشد، از الان بفهمد استاد دارد، بچه‌ آرام می‌شود. پیش مشاور ببر، آزمایش خون ببر، یک موقع می‌بینی قندش بالاست، یا کلسیم‌اش کم است، یا کم خونی دارد، جسمی است، خب این را ببر درستش کن.