qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

نعمت‌های بهشتی؛ واقعیت یا مبالغه؟

سوال: برای بعضی از اذکار یا ادعیه‌ای که از لسان معصوم نقل شده ثواب‌های بسیار زیادی فرموده‌اند که مثلا چه تعداد شهر در بهشت و …، گاهی بعضی از افراد می‌گویند مثلا اینکه حضرت فرموده دو هزار شهر در بهشت می‌دهند این یک حالتی شبیه مبالغه است، نه اینکه دقیقاً این حرف و این تعداد هست. این حرف درست است؟

جواب: الان شما صد دلار پول توی جیبت باشد، صد دلار این‌جا پول خوبی است ولی اگر  بروی ترکیه، پول نداری. اینجا هزار دلار  پول داشته باشی، بخواهی بروی آمریکا یک ماه زندگی کنی، هزار دلار یک هفته هم نمی‌شود! در بهشت می‌خواهی زندگی کنی؛ آنجا یک قصر و دو قصر و این حرف‌ها نیست چون وجود شما این نیست، نیازهای شما این نیست، یک رودخانه عسل است، شما فکر می‌کنی اِ یک رودخانه عسل! ما در دنیا یک شیشه عسل هم به زور گیر می‌آوردیم! آنجا یک رودخانه عسل هیچ چی نیست! با شرایط خلقت آن‌جا دارد می‌گوید.

 بله اگر با این شرایطی که الان شما اینجا هستی بروی آنجا یک جای یک متر در یک متر هم در بهشت به ما بدهند خیلی جای خوبی است، ما اصلا بیشتر از این لازم نداریم، نه! آن‌جا بهشتی‌ها نشستند، دور هم هستند،  همین طور دارند با هم حرف می‌زنند، یک دفعه سرشان را به طرف آسمان می‌گیرند، در آسمان ستاره می‌بینند مثل دنیا، می‌گویند مگر بهشت هم ستاره دارد؟ مگر آنجا هم کسی هست؟ ندا می‌آید بله، آنجا محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین-علیهم‌السلام- هستند. خب حالا از این‌جایی که شما هستی بخواهند اجازه بدهند تا آنجا بروی، صد تا حج می‌خواهند، می‌گوید اگر صد تا حج آوردی یک بار اجازه می‌دهیم تا آنجا بروی، هزینه رفتن تا آنجا صد تا حج است. خب شما اگر حرم امام رضا-علیه‌السلام- نرفته باشی هزار حج به تو نمی‌دهند و نمی‌گذارند آن‌جا بروی که!

 یک بخشی از بهشتی‌ها را، به دلیل جایگاهی که داری باید دعوتشان کنی، با یک قصر نمی‌شود! یا مسایل دیگر است.

شما خواستید این را بفهمید مثل عالم رحم است با عالم دنیا، الان در عالم رحم اگر به این بچه می‌گفتی که آقا جان شما در اینجایی که هستی‌ها، خوب بخور، این مثلا قطره چکانی دارد می‌خورد، به او می‌گفتی بابا قطره چکانی چیه؟ می‌گفت: ای بابا مگر چه خبر است ما توی رحم می‌خواهیم زندگی کنیم، ده قطره بس است. می‌گوید: بابا استخوان بندی‌ات میزان نمی‌شود، داری می‌روی در یک دنیایی، در یک عالمی، صد سال آنجا می‌خواهی عمر کنی، برای صد سال انرژی بگیر! در رحم نمی‌فهمد. لذا خدا آنجا تکویناً دارد این کار را می‌کند، در بهشت هم همین است. لذا ما یک چیزهایی را نمی‌فهمیم، دیگر وقتی نمی‌فهمیم مربوط به ما است ولی آن‌جا اینطور نیست.