qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

باید به خدا خوش‌گمان باشیم تا خداشناس شویم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

«أعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الْرَّجیم
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ»
«الحَمْدُ لله رَبِّ العالَمین الصَّلوةُ وَالسَّلامُ علیٰ سَیِّدِنا وَنَبِیِّنا وحَبیبِ قُلوبِنا وَطَبیبِ نُفوسِنَا وَشَفِیعِ ذَنوبِنا اباالقاسِمِ المُصْطَفیٰ مُحَمَّد و آلِهِ الطّاهَرین الْمِعْصومینَ المُکَرَّمین؛
اللّهُمَّ الْعَنْ أبَاالشُّرُورِ وَ أتْباعَهُ فِی کُلِّ لَحْظَهٍ مِنَ الأزَلِ إلَی الأبَدِ، بِعَدَدِ ما أحاطَ بِهِ عِلمُک؛
اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ وَالْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ»
صلواتی برای امام عصر-علیه‌السلام- مرحمت کنید.

ما اگر بخواهیم راهمان را پیدا کنیم و خداشناس بشویم و به معرفةالله دست پیدا کنیم، باید به خداوند متعال خوش گمان باشیم، این خوش گمانی خیلی مهم است؛ وقتی گمان ما به خدا خوب شد معنایش این است که راه را درست رفتیم.

نباید به خدا گمان بد داشت

بعضی‌ها فکر می‌کنند خدا می‌خواهد آن‌ها را در جهنم بیندازد، یا مثلا خدا نمی‌خواهد وضع مالی آن‌ها خوب بشود یا جواب آن‌ها را بدهد، لذا نسبت به خلقت خودشان اشکال دارند، نسبت به این‌که خدا زندگی آن‌ها را اداره می‌کند اشکال دارند!

خدا همه‌جوره و بدون حساب و کتاب هوای مومن را دارد

ببینید وقتی یک نفر به ما خدمت می‌کند، ما نسبت به او ثبات و حسن ظن پیدا می‌کنیم و می‌گوییم او آدم خوبی است و با ما مهربان است و لطف دارد. یا اگر فردی با ماشین، شما و خانواده‌تان را سوار ماشین کند و به مقصد برساند و پول هم نگیرد و فقط بگوید صلوات بفرستید، چقدر شما از او احساس رضایت دارید و تا آخر عمر او را فراموش نمی‌کنید. حالا آیا خدا این کارها را برای ما انجام نداده و برای ما کم گذاشته است!؟ خداوند از همه چیز پُرش را به ما داده و حساب هم نکرده که این بچه‌ی فلان پو‌ل‌دار است لذا باید تجهیزات و امکاناتش خوب باشد یا این بچه فقیر است حالا باید…، نه! ما الان بچه‌هایی را می‌بینیم که پدرانشان از افغانستان آمدند و مدافع حرم شدند و به عنوان شهید از دنیا رفتند، ولی وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم بچه‌های آن‌ها چقدر عاقل و سر به راه و خوش‌فهم هستند اما بچه‌ی یک مجتهد این‌چنین نیست و این صفات را ندارد!

نباید هیچ چیزی مانع خوش‌گمانی ما به خدا بشود

گمان ما یک ترازی دارد که علی‌الدوام در رفت و برگشت است و این تراز نباید خوش‌گمانی ما را نسبت به خدا به‌هم بزند. کجا خوش‌گمانی ما به هم می‌خورد؟ وقتی که ما در زندگی‌مان یک حاشیه درست می‌کنیم، حاشیه چیست؟ آرزو! آرزو چیست؟ یک جوّ است، مثلا در جامعه یک جوّی درست کردند که همه دنبال پزشکی هستند، اما در آخر می‌بینید فرد راننده‌ی اسنپ می‌شود! باید آرزوها را کنترل کرد.
یا مثلا در طلبگی خیلی چیزها هست که می‌تواند آرزوی من بشود، اما من دنبال آن‌ها نیستم و اصلا آن‌ها را نمی‌بینم.

دغدغه‌ی دنیا، خوش‌گمانی نسبت به خدا را از بین می‌برد

یک چیز دیگری که خوش‌گمانی ما را به‌هم می‌زند رابطه با آدم‌هایی است که سرشان در دنیاست؛ تا کنار آن‌ها می‌نشینی از بالا و پایین شدن قیمت سکه و ارز می‌گویند، حالا او نه پول دارد سکه بخرد و نه دلار، اصلا هم این مسائل به او ربطی ندارند و باید برود قیمت سبزی و پیاز را مقایسه کند!

فرد نباید از زندگی شخصی‌اش به دیگران چیزی بگوید

یا مثلا خانم می‌نشیند و با غلوّ از زندگی‌اش یک‌جوری تعریف می‌کند و می‌گوید شوهر من تا به حال یک حرف رکیک نزده و خیلی مودب است، شاید شوهرتان از شما می‌ترسد که چیزی نمی‌گوید! بی‌انصاف، چرا غلوّ می‌کنی؟! شاید کسی که این حرف‌ها را گوش می‌کند، شوهرش دارد هر روز فحش می‌دهد، زندگی است دیگر، زندگی مشکل دارد.

آرزو، مقایسه و چشم و هم چشمی نمی‌گذارند که خدا دیده شود

یا مثلا فرد خانه‌اش در پایین‌ترین نقطه‌ی ‌شهر قرار دارد، یا فلان مبل و تلویزیون را در خانه ندارد، اما در عوض یک فرزند فهمیده‌ دارد که مداح و سینه‌زن امام حسین-علیه‌السلام- است. حالا خوب بود خدا به تو در بهترین نقطه‌ی شهر خانه می‌داد اما فرزندت نااهل می‌شد؟! خانه مهم است یا بچه؟! خانه مهم است یا ایمان؟! لذا وقتی این‌ها را نمی‌بینی بدگمانی به سراغت می‌آید

باید از خدا تشکر کرد

امام سجاد-علیه‌السلام- می‌فرماید: « اللَّهُمَّ إِنَّكَ خَلَقْتَنِى سَوِيّا، وَ رَبَّيْتَنِى صَغِيرا، وَ رَزَقْتَنِى مَكْفِيّا»(صحیفه‌ی سجادیه/ دعای ۵۰/ فراز ۱)
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ خَلَقْتَنِى سَوِيّا» اصلا تا به حال فکر کرده بودید از خدا تشکر کنید که خلقت شما مثل حیوانات نیست، یا گاهی افرادی را می‌بینید که نمی‌توانند راه بروند و خودشان را روی زمین می‌کشند، همه‌ی این‌ها برای مردم نشانه است و وقتی می‌بینند می‌گویند چقدر سخت بود اگر ما به این صورت زندگی می‌کردیم.
«وَ رَبَّيْتَنِى صَغِيرا» خدا از بچه‌گی مراقب ما بوده؛ چقدر چیزهای بدرد نخور خوردیم، اما مشکلی برایمان پیش نیامد، چه جاهایی رفتیم که نزدیک بود هلاک بشویم اما نشدیم. «وَ رَزَقْتَنِى مَكْفِيّا» پشت سر هم، برایمان روزی آورد.

خوش‌گمانی به خدا باعث بخشش گناهان می‌شود

«اللَّهُمَّ إِنِّى وَجَدْتُ فِيمَا أَنْزَلْتَ مِنْ كِتَابِكَ، وَ بَشَّرْتَ بِهِ عِبَادَكَ أَنْ قُلْتَ: يَا عِبَادِىَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعا، وَ قَدْ تَقَدَّمَ مِنِّى مَا قَدْ عَلِمْتَ وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّى، فَيَا سَوْأَتَا مِمَّا أَحْصَاهُ عَلَيَّ كِتَابُكَ»(صحیفه‌ی سجادیه/ دعای ۵۰/ فراز۲)
به خدا خوش‌گمان باشید که همه‌ی گناهان را بخشیده است.

گریه‌ی بر اباعبدالله-علیه‌السلام- گناهان را می‌شویَد

حضرت-علیه‌السلام- فرمود: اگر کسی در جلسه‌ی امام حسین-علیه‌السلام- قرار بگیرد و گریه بکند، همه‌ی گناهان قبل و بعدش به برکت امام حسین-علیه‌السلام-بخشیده شده است.

خدا همه‌ی امور را به خوبی اداره می‌کند و ما هیچ قدرتی در برابرش نداریم

«وَ قَدْ تَقَدَّمَ مِنِّى مَا قَدْ عَلِمْتَ وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّى» خدایا حساب و کتاب به دست توست.
ببینید نکته‌ی من این‌جاست که شما این‌طوری فکر کنید خدا دارد کارهای شما را پیش می‌برد و شما هیچ قدرتی ندارید
شما می‌توانید هوا را عوض کنید؟ یک‌دفعه وسط تابستان باران می‌فرستد!
آقایی آمد منزل ما تا ناودان را درست کند، همین که کلنگ را برداشت باران گرفت و سرش را بالا برد و گفت خدایا، الان وقت باران فرستادن بود!!! کلنگ رو از دستش گرفتم و گفتم آقا بفرماید این پول شما، تشریف ببرید، گفت چیزی نگفتم! شما دارید راجع به خدا حرف می‌زنید، خدایی که عوالم وجود را دارد اداره می‌کند، این عالَمی که ما در آن هستیم در مقایسه با دیگر عوالم اصلا هیچ است، بعد شما می‌آیید راجع به کارهای خدا قضاوت می‌کنید! شما تا آخر عمر فقط در مورد ناخن فکر کنید که قصه‌ی ناخن برای انسان چیست، قصه‌ی گندمی که از زیر زمین می‌رویَد چیست، قصه‌ی میوه‌ها چیست، ببینید می‌توانید بفهمید قصه‌ی رحمی که بچه در آن نه ماه می‌ماند چیست؟
باید این خدا را قبول کرد؛ خدایی که همه‌ی امور ما را دارد خوب اداره می‌کند.

خداوند از طریق امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- امور مومن را رسیدگی می‌کند

حرف آخر! خداوند متعال از مجرای امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- دارد کارهایش را انجام می‌دهد، هیچ‌کس در عالم کاره‌ای نیست، هیچ‌کس! همه‌ی امور با اراده‌ی ایشان انجام می‌شود.
من مشهد بودم، پیرمردی آمد کنار قبر آقای هاشمی نژاد نشست و گفت: حاج‌آقا، در مورد خدا این را بدان که اگر خدا نمی‌بود، این مورچه‌ها روزی نداشتند. مثلا شما الان روزی پرنده‌هاو گاو و گوسفند را می‌توانید بدهید، ولی به مورچه چه‌جوری می‌خواهید غذا بدهید؟ خدا را این‌جوری ببینید، آن وقت این خدا، خدای شما هست که از طریق امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- دارد کارهای شما را حل می‌کند.

غفلت از امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- باعث به‌هم ریختگی امور می‌شود

هر چقدر دیدید امور به‌هم ریخته است، بدانید از امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- غافل هستیم. «غیر محملین لمراعاتکم» کار دست حضرت است، از همین امام زمان اگر باران بخواهید، باران می‌فرستد، از همین امام زمان خنکی بخواهید، از همین امام زمان خوشی بخواهید، نه خوشی‌ای که فکر کنید بستنی و پیتزا و کباب باشد، نه! گاهی انسان با یک چایی شیرین، با پنیر و نان سنگک حظّ عالم را می‌برد، گاهی با یک موتور گازی کیف می‌کند و گاهی با فلان ماشین مدل بالا هم خوش نیست و غم عالم را می‌خورد!

با امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- حرف بزنید

به حضرت-علیه‌السلام- بگویید خانه‌ی ما کوچک است و شما این را برای ما نپسندید و عوضش کنید، به حضرت-علیه‌السلام- بگویید مطالب را نمی‌فهمم، قرآن را نمی‌فهمم، بعد می‌بینید فهم مطالب و قرآن را به شما می‌دهد.
ما فکر می‌کنیم که فقط یک کربلایی کاظم و آقای بهجت وجود داشت، اما این‌طور نیست!
پنجاه تا مثل آقای بهجت وجود دارد، اما به ما نشان ندادند، حالا اگر من نمی‌شناسم مشکل از من است. ما باید یک مقدار باورمان را بالا ببریم.

خواندن دعاهای امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- توجه‌ی حضرت را به ما جلب می‌کند

دعاهای امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- را بخوانیم؛ «سلام علی ال یاسین»؛«اللهم کن لولیک»؛
«السلام علیکم یا اهل بیت نبوه». ببینید سیدابن‌طاووس چقدر دعا جمع کرده است! آقازاده‌ی آیت‌الله بهجت می‌گفت: من یک غصه دارم و آن هم این است الان که ایشان از دنیا رفته است، دعاهایی که می‌خواندند را چه کسی می‌خواند، ببینید چقدر اهل دعا بودند!
دعا بخوانیند، الان الحمدالله نرم افزار صحیفه‌ی مهدی آمده و قشنگ دعاها را دسته‌بندی کرده است؛ یک کلید را که می‌زنید دعاهای قنوت می‌آید، دعاهای مخصوص حضرت می‌آید، دعاهای جمعه می‌آید.
یک دعای دیگری هم هست که دست راست را به چانه می‌گذارید و دست چپ را به طرف آسمان بلند می‌کنید و می‌گویید «یا رب محمد و ال محمد صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم»، این دعا باید هفت بار خوانده شود.
می‌دانید چقدر این دعا کمک می‌کند که
توجه‌ی ولی عصر-عجل‌الله‌تعالی- به شما جلب شود؟
دوران غیبت یعنی دیگر امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- نیست، یعنی باید دنبال امام زمان-عجل‌الله‌تعالی- باشید و خودتان را جزو منتظران حضرت قرار بدهید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیأت حجت‌بن‌الحسن-عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف-؛ ۲۷ تیر ۱۳۹۸؛ ۱۵ ذی‌القعده