qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

فراز54-51

فراز54-51«رَبّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، صَلَاةً زَاكِيَةً لَا تَكُونُ صَلَاةٌ أَزْكَى مِنْهَا ، وَ صَلّ عَلَيْهِ صَلَاةً نَامِيَةً لَا تَكُونُ صَلَاةٌ أَنْمَى مِنْهَا، وَ صَلّ عَلَيْهِ صَلَاةً رَاضِيَةً لَا تَكُونُ صَلَاةٌ فَوْقَهَا.» (51)
«پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست، درودى پاك كه هيچ درودى پاك‌تر از آن نباشد و درودى كه فزاينده‌‏تر از آن موجود نباشد و درودى همراه با خشنودى كه درودى بالاتر از آن نباشد.»
قبولی برخی اعمال نقد است، مانند صلوات. رضایت خداوند متعال از صلوات صد در صد است. به همین دلیل است که خداوند هیچ شرطی را برای آن قرار نداده است؛ مثلاً نفرموده است که برای فرستادن صلوات باید وضو بگیرید یا غسل کنید یا رو به قبله باشید. خداوند متعال اراده نموده خلل و فُرجی را که در عبادات ما وجود دارد به برکت صلوات پر کند؛ البته صلوات از کسی پذیرفته می‌شود که ولایت را قبول دارد.

«رَبّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، صَلَاةً تُرْضِيهِ وَ تَزِيدُ عَلَى رِضَاهُ، وَ صَلّ عَلَيْهِ صَلَاةً تُرْضِيكَ و تَزِيدُ عَلَى رِضَاكَ لَهُ وَ صَلّ عَلَيْهِ صَلَاةً لَا تَرْضَى لَهُ إِلّا بِهَا، وَ لَا تَرَى غَيْرَهُ لَهَا أَهْلًا.» (52)
«پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست، درودى كه رضايت او و بالاتر از آن را تأمين كند، و بر او درودى بفرست كه تو را راضى گرداند و از رضايت تو نسبت به پيامبر-صلى‌الله‌عليه‌و‌آله- افزون‌تر باشد. و بر او درودى فرست كه براى او جز به آن خشنود نمى‌‏گردى و جز او را شايسته آن نمى‏‌دانى.»
ما به دنبال جلب رضایت خداوند هستیم. اگر بسیار صلوات فرستادید، این رضایت را جلب کرده‌اید. ابتدا و انتهای دعای خود صلوات بفرستید زیرا اگر کسی اسم محبوب خدا را آورد، خداوند متعال دعای او را رد نمی‌کند. در زمان غیبت، هیچ ذکری برای ما مانند صلوات نیست؛ روان، پر خیر، بدون هزینه و زمینه‌ی کسب مقامات معنوی.
بسیاری از دعاهای صحیفه‌‌ی سجادیه به ما آموزش می‌دهد که چگونه از خداوند درخواست کنیم.
«وَ صَلّ عَلَيْهِ صَلَاةً تُرْضِيكَ» صلواتی که توی خداوند از این صلوات راضی شوی. «و تَزِيدُ عَلَى رِضَاكَ لَهُ» مگر خدا از کسی راضی‌تر هم می‌شود؟ بله.

«رَبّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً تُجَاوِزُ رِضْوَانَكَ، وَ يَتّصِلُ اتّصَالُهَا بِبَقَائِكَ وَ لَا يَنْفَدُ كَمَا لَا تَنْفَدُ كَلِمَاتُكَ.» (53)
«پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست، درودى كه از رضوان تو بگذرد و استمرار آن همراه با بقاء تو باشد و همان‌گونه كه كلمات تو پايان ندارد، بى پايان باشد.»

«رَبّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً تُجَاوِزُ رِضْوَانَكَ» الله اکبر! ما راجع به رضوان خدا چه می‌دانیم؟ می‌گوییم صلواتی که از رضوان خدا بالاتر رود. رضوان مخلوق خداست، خودِ خداوند متعال چیز دیگری است؛ فاصله است بین خداوند و رضوان.
«وَ يَتّصِلُ اتّصَالُهَا بِبَقَائِكَ» این صلوات به بقای تو متصل شود، یعنی به خودِ خدایی تو متصل شود.
«وَ لَا يَنْفَدُ كَمَا لَا تَنْفَدُكَلِمَاتُكَ» امام سجاد-علیه‌السلام- می‌داند خداوند متعال چه‌قدر صلوات را دوست دارد و حقایق صلوات را یکی پس از دیگری بیان می‌کند.

«رَبّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، صَلَاةً تَنْتَظِمُ صَلَوَاتِ مَلَائِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ، وَ تَشْتَمِلُ عَلَى صَلَوَاتِ عِبَادِكَ مِنْ جِنّكَ وَ إِنْسِكَ وَ أَهْلِ إِجَابَتِكَ، وَ تَجْتَمِعُ عَلَى صَلَاةِ كُلّ مَنْ ذَرَأْتَ وَ بَرَأْتَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِكَ.» (54)
«پروردگارا بر محمد و آل او درود فرست، درودى كه همه درودهاى فرشتگان و انبياء و رسولان و بندگان فرمانبردارت را هماهنگ سازد و مشتمل بر درودهاى بندگانت از جن و انس و اشخاص پذيراى دعوت تو باشد و جامع درودهاى همه انواع مخلوقاتت باشد كه آن‌ها را خلق كرده‌‏اى.»
اگر ما در حال حاضر این دعا را از صحیفه نمی‌خواندیم، از شراکت در این صلوات محروم بودیم. هنگامی که صلوات می‌فرستید از خدا بخواهید که صلوات شما را با صلوات ملائکه و انبیاء و صلوات خودِ پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم- مخلوط کند. بخواهید که صلوات شما حتی با صلوات خودِ خداوند متعال مخلوط شود، چون خداوند هم صلوات می‌فرستد. بخواهید این صلوات با صلوات همه‌ی کسانی که صلوات می‌فرستند جمع شود.
اگر به این مقام رسیدید که روزی چهارده هزار صلوات بفرستید، گمان نکنید که چهارده هزار عدد زیاد است! این یک مقام و برکت است. خداوند متعال این مقام را به برخی از کسانی می‌دهد که هر روز نماز هزار قل هوالله یا نماز امام زمان-عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- یا نماز امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- را می‌خوانند.