qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

کنترل خشم در خانواده

❓سوال: لطفا در مورد کنترل خشم و عصبانیت، مخصوصا در خانواده و در مورد فرزندان راهنمایی بفرمایید؟

👈پاسخ: ما چیزی به نام عصبانیت و خشم نداریم. لطفا اسم این دو امر را عوض کنید و بگذارید تکبر و تحقیر! یعنی اگر شما سر همسر خود داد زدید دو امر اتفاق افتاده است: یک این‌که شما برای خودتان یک شأن قائل هستید که این تکبر است، همسرتان را هم کوچک کرده‌اید که این هم تحقیراست. این مطلب را امام صادق-علیه‌السلام- فرمودند؛ من را به جای خانم‌تان فرض کنید، من سربه‌سر شما بگذارم و عصبانی‌تان کنم. بنده به نام الهی سربه‌سرتان بگذارم، آیا همان عصبانیتی که با خانم‌تان دارید را با من هم خواهید داشت؟! آیا همان تندی را با من هم خواهید داشت؟ نه! چرا؟ چون برای من احترام قائل هستید و در برابر من متواضع هستید! در حالی که همان انسان عصبانی و ناراحت قبل هستید. در برابر رئیس اداره هر چه بگوید باز شما چیزی نخواهید گفت! چرا؟ چون می‌دانید که از اداره بیرون‌تان می‌کند! پس همه چیز تحت کنترل خودتان است، اما شما چون فلانی را تحقیر کرده‌اید به خودتان هم اجازه می‌دهید که داد بزنید! این‌طور افراد که دیگران را تحقیر می‌کنند، در برابر افراد دیگری هم، خودشان را تحقیر می‌کنند. همان‌طور که یک نفر به یک فرد ضعیف‌تر ظلم می‌کند و از آن طرف نسبت به دیگری ذلیل است.

نباید این‌گونه باشد؛ زندگی را که همین‌طور بیهوده از خیابان به دست نیاورده‌اید که بخواهید با یک داد و بیداد تمامش کنید.‌ مهارت لازم است! وسعت نظر لازم است! این فرد فرزند من است و در واقع آینده‌ی من می‌باشد، پس من نباید فرزندم را بترسانم، من نباید فرزندم را تحقیر کنم، چون فردا روزی در مدرسه نمی‌تواند سرش را بلند کند، فردا قادر نخواهد بود که به سوالات امتحانش پاسخ دهد، فردا نمی‌تواند به پای تریبون رفته و حرفش را بزند. چرا؟ چون من این‌طور خواستم! مراقب باشید فرزندانتان از الان تحقیر نشوند. همسر شما وقتی از شما یک فحش شنید، فردا که کسی احترام‌اش بگذارد، خواهد گفت که فلانی خیلی مرد خوبی است. غیرت مرد کجاست؟ غیرت مرد به این مسئله برمی‌گردد که طوری برخورد کند که همسرش تنها او را بپسندد و به او علاقه‌مند باشد.

این یک جنبه بود. یک جنبه هم این است که گرمی نخورید. گرمی بخورید جوش خواهید کرد، مخصوصا سادات! البته سادات فقط چهارشنبه‌ها این‌گونه هستند و ما همیشه این‌گونه‌ایم. شما گرمی نخورید، موز و عسل و خرما نخورید. خیار بخورید. آقای مرعشی-رحمه‌الله‌علیه- می‌فرمودند هر موقع امام زمان-عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- را دیده‌اند، حضرت یک خیار در دست‌اش بوده است. خیار انسان را آرام می‌کند. البته خیار را خوب بشورید و با پوست هم بخورید و سر و ته آن که تلخ هم هست را نیز بخورید، چون آن تلخی گرمی است و خود خیار سرد است. بعد خواهید دید که سر حال هستید. خیار به کبد طراوت می‌دهد. در تابستان خیار را رنده و سکنجبیل بریزید و نان تریت کرده وبه عنوان ناهار بعد از عید فطر بخورید، بعد در طول روز راحت خواهید بود. خیار و کاهو بخورید. البته کاهویی که سبز است و معمولا جدا می‌کنند و بیرون می‌اندازند خاصیت دارد چون آفتاب بیشتری خورده است، آن قسمت کاهو که لطیف و طرد است و خیلی هم سبز نیست؛ خاصیتی ندارد. افرادی که تند هستند تخم مرغ و موز و عسل نخورند.