qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

درمان عصبانیت

❓سوال: درمان عصبانیت چیست؟

👈پاسخ: آدم خودش را بزند! هنگامی که عصبانی شدید خودتان را بزنید، یقه‌ی خودتان را بگیرید، محکم سرتان را به تیر برق سیمانی بزنید که زود بروید و این همه گناه انجام ندهید! مرتع شیطان نشوید!

مگر نمی‌گویید که عصبانی هستید، اگر راست می‌گویید سرتان را به دیوار بزنید، محکم هم بزنید! ولی این کار را نمی‌کنید، ما هم نمی‌گوییم که واقعا این کار را انجام دهید! می‌خواهیم مثال بزنیم.

پس شما می‌توانید اعصاب‌تان را کنترل کنید، چرا می‌گویید نمی‌توانم کنترل کنم!؟ می‌توانید! این را بدانید، اگر شما عصبانیت‌تان را کنترل نکنید، همه چیزتان را از دست می‌دهید!

حضرت-علیه‌السلام- فرمود که آدم غضبناک، آدم عصبانی، هیچ وقت نمی‌تواند هیچ ثوابی را نگه دارد. الان کار خیر انجام می‌دهد، اما یک ساعت دیگر ثواب آن را از دست می‌دهد. پس بهتر است که آدم عصبانی نشود، خود دار باشد.

یک نسخه هم بدهیم: انسان‌های عصبانی، کبدشان حرارت دارد، گرمی‌شان کرده است؛ این افراد خیار بخورند، خیار را رنده کنند و با یک مقدار سکنجبین بخورند. خوردن کاهو، گوجه سبز، آلو بخارا ولو یک عدد، نخوردن گوشت مرغ کمک می‌کند.

بعضی چیزها گران است مثل گوشت گوسفند، شما لازم نیست صد گرم گوشت گوسفند بخورید، بیست گرم بخورید، اگر بیست گرم گوشت گوسفند داخل بدن شما برود کافی است. ولی یک کیلو گوشت مرغ نخورید! گوشت مرغ انسان را احمق می‌کند. حضرت-علیه‌السلام- فرمود که مرغ، خوکِ پرندگان است.  خوردن زیاد مرغ معنویت را از انسان می‌گیرد، هنگام طبخ بوی میته می‌دهد، سرد است، استفاده‌ی فلفل و دارچین هم کنار آن فایده ندارد. همان مقداری که پول مرغ می‌دهید، یک ذره گوشت بوقلمون بخرید،  ماهی هم یک بار بخورید، ولی بیش‌تر بوقلمون بخورید، بقیه‌اش را سبزیجات بخورید.

افرادی که اعصابشان خرد است گوشت شتر بخورند، گرمی گوشت شتر برعکس جواب می‌دهد، یعنی وقتی وارد بدن شود  باعث آرامش می شود. دوغ و ماست با این‌که سرد هستند، عصبانیت را بیش‌تر می‌کنند. خوردن یک قاشق چای‌خوری عسل در وقت صبح خوب است. کندر دود بدهید، در حرم امام رضا-علیه‌السلام- هم کندر دور می‌دهند؛ کسی که کندر دود دهد زود آرام می‌شود؛ دود گلپر هم خوب است.

برچسب‌ها:,