qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

اثر وضعی برخی امور

❓سوال: در مورد اثر وضعی سوال دارند؛ با و جود سهل‌گیری در احکامی مانند این‌که تطهیر فرش نجس در غیر مسجد فوریتی ندارد -چون ما به این امر مبتلا هستیم به خاطر داشتن نوزاد- آیا چنین چیزی حقیقت دارد که اگر فرش نجس بماند اثر وضعی خواهد داشت؟

👈پاسخ: صد در صد اثر دارد. خانه‌ای که نجس است، آثار نجاست را با خود دارد، اما شما در حال حاضر تکلیف ندارید. مقایسه کنید یک مکان آلوده را با یک مکان پاک، حتما آن بوی آلوده شما را آزار می‌دهد. مثلا در جایی که ادرار باشد ملائکه نمی‌آیند، پس شما این امتیاز را از دست می‌دهید. برکت از خانه می‌رود، این آثار را دارد. حتی در مورد کودک، کودکی که تکلیفی ندارد. اگر بدنش نجس باشد، اجنه و شیاطین می‌آیند با او ارتباط می‌گیرند و کودکی که بدنش طاهر باشد، ملائکه با او ارتباط می‌گیرند. خداوند متعال این مسائل را قرار داده است.

در مورد غسل جنابت هم همین‌طور است؛ فرصت نداشتن در غسل جنابت به این معناست که ممکن است به صورت ناگهانی جان ما را بگیرند. حضرت-علیه‌السلام- فرمود زود غسل کنید، شاید زلزله بیاید، این صحبت‌ها که دروغ نیست. اگر در حال جنابت جان‌تان را گرفتند چه می‌کنید؟ یک نفر با غسل جمعه از دنیا رفته است و یک نفر با غسل جنابت؛ این دو با هم یکی نیست!