qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

نزدیک شدن به امام زمان-عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف-

سوال: راجع به اصحاب خاص امام زمان-عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- و اوتاد توضیح بفرمایید. آیا نزدیک شدن به حضرت-علیه‌السلام- و ارتباط با ایشان محدودیتی دارد؟ آیا ممکن است که مثلا جزء ابدال یا اوتاد قرار بگیریم؟

جواب: طبق روایات، آن 313 نفر، حلقه‌ی اول اصحاب حضرت-علیه‌السلام- را تشکیل می‌دهند، در حلقه‌ی بعدی هزار نفر و در حلقه‌ی بعد از آن پنج هزار نفر هستند. تا آن‌جا که حلقه‌ی هفده هزار نفری هم داریم.

با هوس نمی‌توان  زندگی کرد؛ مثل این‌که  من هوس کنم مانند آقای بهجت-رحمه‌الله‌علیه- شوم. این‌طور نمی‌شود؛ باید بتوانید کاری شبیه آقای بهجت-رحمه‌الله‌علیه- انجام دهید. طرف صد نوع کار غلط دارد و می‌گوید چرا من پیغمبر نشدم! حال آن‌که پیغمبری لوازمی دارد. شما لازم نیست پیغمبر شوید، یک انسان خوب باشید! یک انسان معمولی! 24 ساعت زندگی‌تان را طوری طی کنید که خطا نکنید. می‌گوید: نه، من می‌خواهم با اولیاء ارتباط داشته باشم، گویا می‌خواهد با یک بقال ارتباط پیدا کند! نقبا و نجبا خصوصیاتی دارند. شما گاهی چند ماه یک مومن را نمی‌توانید ببینید. گاهی فردی که رتبه‌ی ایمانی‌اش پایین‌تر است، نمی‌تواند رتبه‌ی بالاتر را ببیند؛ مثلا فردی که نمازهای صبحش قضا می‌شود، نمی‌تواند یک فرد نماز شب‌خوان را – با این که آیه‌ی «وَ جَعَلْنَا مِن بَينِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ»(سوره‌ی یس/آیه‌ی9) را نمی‌خواند – ببیند.

مگر یوسف-علیه‌السلام- با برادرانش چه‌قدر فاصله‌ی مکانی داشت؟ با وجود این فاصله‌ی کوتاه، چند بار رفتند و آمدند و باز هم نتوانستند او را ببینند؛ یعنی لیاقت و شأنیت دیدار او را نداشتند. پدر یوسف-علیهم‌السلام- هم چون در حال امتحان بود، نباید یوسف-علیه‌السلام- را می‌دید. اما وقتی مقدّر شد یوسف-علیه‌السلام- را ببینند، بارها او را دیدند.

پس کمی انصاف  داشته باشیم و حدود را رعایت کنیم و به همان اندازه توقع داشته باشیم. فرد می‌گوید چرا من خواب ائمه-علیهم‌السلام- را نمی بینم! فعلا یک مومن معمولی را در خواب ببین. در معنویات مهم است که  زیاده‌روی نداشته باشیم. فرد می‌خواهد خودش را به بهانه‌ی معنویات بالا بکشد، لذا می‌گوید من می‌خواهم با تقواترین باشم؛ خوب! با تقواترین شدن لوازمی دارد؛ شما کمی از آن لوازم را داشته باش تا زمینه فراهم شود.