qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

کسب معرفت از علما

سوال: توصیه شده از علمای ربّانی که از علوم اهل‌بیت-علیهم‌السلام- بهره‌مند هستند کسب معرفت کنید. ما که با علوم اهل‌بیت-علیهم‌السلام- آشنا نیستیم، چگونه بفهمیم که یک عالم، معارف  اهل‌بیت-علیهم‌السلام- را به ما می‌آموزد یا غیر آن را؟

پاسخ: برای داشتن تشخیص درست باید به این  دو ملاک توجه کرد: اول این‌که حرفش خلاف شرع نباشد و دوم این‌که کلامش خلاف عقل نباشد. در این صورت، عالم ربانی خواهد بود. خلاف شرع بودن یا نبودن کلام وی را با توجه به اطلاعاتی که از شرع و احکام شرعی دارید می‌توانید تشخیص دهید. اما علامت خلاف عقل بودن سخن و توصیه عالم آن است که باعث شود شما به مشقت بیفتید. مثلا به شما بگوید زنت را طلاق بده یا زندگی‌ات را بفروش و بیا در قم اقامت کن. من می‌بینم که با انجام این کار به مشقت می‌افتم و لذا این توصیه، خلاف عقل است. پس اگر سخنی خلاف عقل و یا شرع باشد، حرف اهل‌بیت-علیهم‌السلام- نیست.

مادری  با پسرش به من مراجعه کرد و گفت که شوهر من به همراه استادش دائماً مشغول کار خیر و رسیدگی به امور مردم است و از من و پسرش غافل شده است. این کار درستی نیست، کسی هم که چنین توصیه‌ای دارد اشتباه می‌کند. خداوند متعال می‌فرماید: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً» (تحریم/6)؛ یعنی اول مواظب زن و فرزندان‌تان باشید؛ اگر پول اضافه‌ای دارید اول به آن‌ها بدهید. حضرت-علیه‌السلام- فرمود در خانه بریز و بپاش کنید و این اسراف نیست. در جای دیگر فرموده‌اند اگر برای سفره‌ای صد هزار درهم خرج کردید تا  یک مومن بر سر آن بنشیند، اسراف محسوب نمی‌شود. این روایت در زمانی فرموده شده که حتی ده درهم نیز برای یک سفره زیاد بوده است.