qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

حقیقت دینداری

بسم الله الرحمن الرحیم

بندگی؛ یعنی اطاعت
ما گاهی از مطالب مهمی غفلت می‌کنیم. شیطان نیز از فرصت استفاده می‌کند تا نگذارد تدین مؤمنان به نتیجه برسد و مؤمن، تربیت و تهذیب شود. مطمئن باشید که راه صحیح، تنها از طریق روایات اهل‌بیت _ علیهم‌السلام _ برای ما روشن می‌شود.
خداوند متعال از ما بندگی می‌خواهد. بندگی؛ یعنی اطاعت؛ یعنی به‌جا آوردن اوامر الهی (واجبات) و ترک کردن نواهی خداوند (محرمات).
ارتباط بندگان با خداوند تنها از طریق شریعت امکان‌پذیر است. هر کسی به میزانی که به موازین شرعی ملتزم باشد، به تقرب الهی دست پیدا می‌کند.

عرفان صحیح؛ یعنی تقوا
در سال‌های اخیر جریانی به نام عرفان به‌وجود آمده است. اگر عرفان به این معنا باشد که فرد متدینی که به خدا و رسول _ صلی‌الله‌علیه‌وآله _ ایمان آورده، طبق دستورات دین رفتار می‌کند و در وجود او تقوا شکل می‌گیرد، این عرفان که همان تقوا است مشکلی ندارد؛ اما اگر عرفان به این معنا باشد که راه دیگری به‌جز شریعت وجود دارد؛ این عرفان مورد تأیید دین نیست. کسانی که در زمان اهل‌بیت _ علیهم‌السلام _ راهِ خود را از ایشان جدا کردند نیز همین اعتقاد را داشتند.
این جریان را می‌توانید در صوفیه، در فرقه گنابادی و… ببینید. کسی که معتقد به این عرفان باشد، کافر است. برخی علما به نجاست چنین افرادی حکم داده‌اند. مثلاً از اعتقادات آنها این است که شریعت، پوسته و طریقت، مغز است؛ زمانی که به مغز برسیم، دیگر به پوسته احتیاجی نیست. نتیجه این دیدگاه این می‌شود که وقتی به یقین رسیدیم، دیگر برای چه نماز بخوانیم.

اجرای شریعت؛ هدف اصلی پیامبران و ائمه علیهم السلام
خداوند متعال پیامبران و ائمه _ علیهم‌السلام _ را یکی پس از دیگری فرستاد تا شریعت پابرجا بماند. سیدالشهدا _ علیه‌السلام _ با تمام مقاماتی که دارند، می‌فرمایند: برای احیای دین و شریعت قیام کرده‌ام. حج، نماز، روزه و… باید همان‌طور باشد که پیامبر اکرم _ صلی‌الله‌علیه‌وآله _ و ائمه _ علیهم‌السلام _ فرموده‌اند. مطلب بسیار مهم و دقیق است. بهشت و جهنم در گرو انجام واجبات و ترک محرمات است.
حضرت فرمود: کسی که شراب بخورد به هیچ وجه بخشیده نمی‌شود. رسول خدا _ صلی‌الله‌علیه‌وآله _ فرمود: کسی که نماز را ترک کند، کافر است. آن حضرت فرمودند: نماز، مرز بین اسلام و کفر است. ما اجازه نداریم حتی یک کلمه‌ از آن را جابه‌جا کنیم. نهایت معنویت، ما را به این‌جا می‌رساند که نمازمان را خوب بخوانیم. اگر بر امام حسین _ علیه‌السلام _ گریه کردید، ولی نماز صبحتان قضا شد، به این گریه کردن شک کنید. امام حسین _ علیه‌السلام _ خود، مراقب شریعت بوده است. اگر برای سیدالشهدا _ علیه‌السلام _ سینه می‌زنیم، برای این است که خداوند متعال ما را به بندگی بپذیرد. قال الباقر و قال الصادق _ علیهما‌السلام _ ما برای چیست؟ برای این است که چارچوب دین حفظ شود.

رعایت شریعت؛ مرز دینداری
مطالب موجود در رساله علما برای مشخص کردن احکام دینی ماست. تمام جزئیات دین در رساله‌ها آمده است. انواع شک در نماز، غسل‌های واجب، خمس، زکات و… همه این امور در دین مهم هستند. همه نزاع‌ها بین ائمه حق _ علیهم‌السلام _ و جبهه کفر بر سر شریعت است. ائمه _ علیهم‌السلام _ آمدند تا شریعت را حفظ کنند. امام حسین _ علیه‌السلام _ کسی را به خود دعوت نکرد.
نکند خانم‌ها در امر حجاب کوتاهی کنند! فاطمه زهرا _ سلام‌الله‌علیها _ برای حفظ دین شهید بشود، آن‌وقت یک زن سختی رعایت حجاب را تحمل نکند! اگر کسی اشتباه کرده است، برگردد.

عرفان‌های امروزی؛ نقطه مقابل شریعت
کسانی جریان‌هایی به نام عرفان به‌وجود آوردند تا با همه‌چیز کنار بیایند؛ مثلاً خانم، دین داشته باشد، اما حجاب نداشته باشد. در کل، یعنی فرد، حال خوبی داشته باشد؛ عارفانه زندگی کند. از نظر بعضی حتی با موسیقی می‌توان به خدا رسید! اگر چنین چیزی امکان داشت، به‌یقین، معصومین _ علیهم‌السلام _ این خبر را به ما انتقال می‌دادند. به‌عنوان مثال، شراب را در نظر بگیرید. آیا شراب مطلقاً بد است؟ خیر! شراب شادی‌هایی را نیز ایجاد می‌کند؛ ولی خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: ضررش از سودش بیشتر است. از همین‌رو برای کسانی که به دین پایبند هستند، شراب حرام است.
مراقب باشیم که فریب عرفان‌های ساختگی را نخوریم. امام زمان _ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ از ما دینداری می‌خواهد. جریان کفر به‌دنبال این است که با تقویت عرفان، به تضعیف شریعت و مرجعیت بپردازد و اباحه‌گری را ترویج کند.
ما به عرفانی که قرار است برای ما ذکر بسازد، هیچ نیازی نداریم. نماز بهترین ذکر است. أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري؛ «به ياد من نماز را به‌پادار.»
ذکر، انسان را برای اطاعت و گناه نکردن آماده می‌کند. تقرّب، تنها و تنها در شریعت است. رضایت خداوند متعال در این است که او را اطاعت کنید. در برنامه روزانه خود مطالعه رساله را قرار دهید. مسائل مبتلابه خود را بدانید. سال خمسی داشته باشید و… .

آرامش در زندگی با رعایت شریعت
ما در زندگی خود به دین احتیاج داریم. اگر کسانی که در زندگی آرامش ندارند یا درگیر هستند، این هزینه کم را متحمل شده و به‌معنای واقعی کلمه، دیندار شوند، به آرامش می‌رسند. فرد، سختی دینداری را تحمل نمی‌کند، حجابش را درست نمی‌کند، حدودش را با نامحرم رعایت نمی‌کند، نه جایگاه شوهر در زندگی‌اش معلوم است و نه جایگاه زن؛ گرچه به خوشی‌های زودگذر و محدودی دست می‌یابد، اما اساس زندگی‌اش به‌هم می‌ریزد.

دینداری؛ تضمین حفظ جایگاه افراد
دستوراتی که خداوند متعال به زن داده است، زن را صاحب جایگاه و احترام می‌کند. اگر زنی دستورات دین را رعایت نکرد، هزار خوشی هم داشته باشد، جایگاه واقعی خود را از دست می‌دهد. به‌عنوان مثال، آیا ارزش دارد که جایگاه یک پزشک را از او بگیرند، ولی برای او خوشی‌های فراوان ایجاد کنند؟
دین می‌خواهد جایگاه هر فرد حفظ شود. باید توجه داشته باشیم که امام زمان _ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ از ما چه می‌خواهند و چگونه از ما راضی می‌شوند. اگر ما در نمازصبح خود، کوتاهی کنیم، آن حضرت، ناراحت می‌شوند.

آسان بودن دینداری
خداوند متعال امور دین را بر بندگان آسان گرفته است؛ نمازصبح تنها دو رکعت است. در سفر، نمازمسافر شکسته است. اگر آب برای کسی ضرر داشته باشد، به‌جای وضو، باید تیمم کند. مقایسه کنید که روزانه چقدر با تلفن ثابت و همراه مکالمه می‌کنید. آیا هفده رکعت نماز خواندن در روز زیاد و سخت است؟

دینداری؛ عامل نزول برکات
اگر دیندار و باتقوا شدیم، خداوند برکات خود را بر ما نازل می‌کند. خداوند می‌فرماید.
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ؛ «و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‏گشوديم؛ ولى تكذيب كردند؛ پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان‏] آنان را گرفتيم.»
اگر باتقوا شدیم، خداوند متعال زندگی ما را اداره می‌کند. رضایت خداوند متعال تنها از راه اطاعت از او حاصل می‌شود. هر کسی خدا را بندگی کند، خداوند به او رسیدگی می‌کند. مشکل ما در بندگی و اطاعت و رعایت شرع است. گوسفند، خدا را راضی کرده است، خداوند برای او چوپان قرار داده تا از او مواظبت کند. اسب در حالت عادی باید در بیابان باشد؛ اما چون خدا را بندگی می‌کند، محبت او را در دل یک انسان قرار می‌دهد؛ در نتیجه، با قیمت فوق‌العاده به خرید و فروش می‌رسد. صاحب او نیز روزانه به او رسیدگی و از او محافظت می‌کند.

تقوا؛ عامل محبت به امام زمان عج
اگر تقوا در وجود شما شکل گرفت، امام زمان _ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ در قلب شما تصرف می‌کند؛ در نتیجه قلبتان مملوّ از محبت به حضرت _ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ می‌شود. آن‌وقت ایشان مسیر صحیح بندگی را به شما نشان می‌دهند، آفت‌ها را از سر راه شما برمی‌دارند.
اگر ما برای زیارت امام رضا _ علیه‌السلام _ به مشهد می‌رویم، باید نمازمان اول وقت شود. حضرت فرمود: هر کسی نمازش را سبک بشمارد و بگوید من اهل‌بیت _ علیهم‌السلام _ را دوست دارم، دروغ می‌گوید. امام صادق _ علیه‌السلام _ می‌فرمایند: «شفاعت ما به کسانی که نماز را سبک بشمارند، نمی‌رسد.»

برچسب‌ها: