qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

هدایت در دوران غیبت

بسم الله الرحمن الرحیم

شناخت بهتر دوران غیبت برای شناخت وظیفه
ما به عنوان قوم مهدی صاحب‌الزمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ انتخاب شده و در زمانی زندگی می‌کنیم که امامت بر عهده حجت‌بن‌الحسن – روحی‌له‌الفدا – است. این، لیاقت خاصی است و در هیچ مقطعی از تاریخ انبیاء و معصومین-علیهم السلام- وجود نداشته است. لازم است مقداری این زمان را بهتر بشناسیم تا وظیفه خودمان را بفهمیم.

ویژگی‌های خاص هدایت در دوران غیبت
در این زمان، هدایت خیلی سرعت دارد. دوران تخفیف است؛ از معصیت زود می‌گذرند. زمینه و بستر هدایت را خیلی خوب فراهم می‌کنند. نحوه هدایت عوض شده است؛ چون امام، غایب است و افراد، بیشتر از درون هدایت می‌شوند تا از بیرون. این ویژگی ایام غیبت است؛ یعنی انسان از جایی که احتمال نمی‌دهد، هدایت می‌شود. خصوصیتی که در ظهور امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ وجود دارد، در غیبت نیز هست؛ یعنی وقتی امام تشریف می‌آورند، هیچ‌کس تاب مقاومت را در برابرش ندارد، ولی زمینه و بستر هدایت آنها فراهم می‌شود. این لطف، الان نیز وجود دارد؛ چون این کار بر عهده امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ است. ایشان دارند این کار را انجام می‌دهند.

یاران امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _؛ صاحبان عقل مخصوص
یاران حضرت که در این مقطع از زمان زندگی می‌کنند صاحبان عقل مخصوص هستند؛ به‌گونه‌ای که فتنه‌ها در همه قسمت‌های زندگی اینها اثر می‌گذارد، ولی بر روی قلب‌هایشان اثری نمی‌گذارد. قلبشان در اختیار حضرت است. ما با یک تأثیر خاص داریم زندگی می‌کنیم.

رونق داشتن هدایت در دوران غیبت
از سال ۳۲۹ قمری که غیبت ولیّ عصر_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ حضرت شروع شده، این هدایت جدید، در میدان است. با اندک چیزی خدا از این قوم راضی شده و با اندک ندامت، شقاوت را بر‌می‌دارد. از همین رو می‌بینیم با وجود فساد زیاد، هدایت نیز زیاد است. شما در زمستان به مشهد می‌روید، عظمت آن با تابستان هیچ فرقی ندارد. همین الان اگر شما به جمکران یا حرم حضرت عبدالعظیم یا حرم حضرت معصومه-سلام الله علیها- یا کربلا و یا هر جای دیگری بروید یک هدایت گسترده همه را فراگرفته است. در دوران غیبت، رونق هدایت و خداپرستی‌ای وجود دارد که در هیچ زمانی نبوده است.

تعداد اندک هدایت یافتگان در دوران امامان پیشین
امام سجاد-علیه السلام- می‌فرمایند: «ما هجده طرفدار که ما را قبول داشته باشند، نداشتیم.» این مسأله خیلی جدّی است. امام صادق-علیه السلام- نیز می‌فرمایند: «ما هجده طرفدار که به امامت ما واقعاً ملتزم باشند، نداریم.»

کاهش کارایی شیطان با شکر نعمت‌ها
اگر مؤمن در سه چیز مواظبت داشته باشد شیطان در این زمان خیلی کارایی ندارد: انجام واجب، ترک حرام و شکر (تشکر از نعمت‌های خدا). شیطان در ناشکری حریف است. نعمت‌های خدا را تا هزار نعمت بشمار. آنها را لیست کن و روی کاغذ بیاور. ببین خدا چقدر نعمت در زندگی‌ات قرار داده و چه صفات خوبی به تو داده است. چقدر به تو مهربانی کرده و خطرات را از تو دور نگه داشته است. ولایت و محبت اهل‌بیت را به تو داده است. این نعمت‌ها پیش از این این‌گونه رایج نبوده است.

بیشتر بودن محبت به اهل‌بیت-علیهم السلام- در دوران غیبت
گاهی عده‌ای وقتی حضرت علی-علیه السلام- راه می‌رفت، سنگ بر‌می‌داشتند تا به ایشان بزنند، همین که آن حضرت رویشان را به آنها می‌کرد، سنگ را پنهان می‌کردند. آتش زدن در خانه حضرت زهرا-سلام الله علیها- یک بار نبود. هر روز مانند این کارها بود تا اینکه آن حادثه اصلی با آن وضع اتفاق افتاد. اینها هر روز یک زهری به آن خانه می‌زدند؛ از پشت‌بام سنگ، خاک یا خاکستر می‌ریختند و اذیت می‌کردند. پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله و سلم-هر روز حسن و حسین-علیه السلام-را با حرز به بیرون می‌فرستادند. گویا هر روز کتکشان می‌زدند. خود پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم-همراه آنها برای بازی به بیرون می‌رفت و با آنها بر می‌گشت. این‌گونه که امروزه محبت و شیفتگی به اهل‌بیت-علیهم السلام-رایج است، در دوران امامان قبلی کجا بوده است؟

القای یأس توسط شیطان با بزرگنمایی در کمبودهای ظاهری
شیطان تلاش می‌کند تا به ما بفهماند که هیچ چیزی ندارید. می‌خواهد غبار و خاکستر یأس را روی سرمان بریزد. شما اجازه ندهید. عظمت خودتان را به اعتبار آن چیزی که هستید، بلکه به اعتبار آن گوهری که در شما پنهان شده است، از دست ندهید. حضرت فرمود: «حکایت شیعیان ما حکایت زنبور عسل است.» به ترکیب زنبور که نگاه می‌کنید نباید آن را جزء حشرات حسابش کرد. قیافه و هیچ چیزش به حشرات نمی‌خورد، ولی پروانه با اینکه قشنگ است هیچ چیز ندارد. زنبور عسل در شکم خود عسل دارد. حضرت فرمود: حکایت شما این است: خدا خوبی‌ها را در ظاهرتان قرار نداده، بلکه در باطنتان گذاشته است. ظاهر را که نگاه می‌کنید همه چیزتان نامیزان است: نمی‌توانی منظم شوی و کارهایت را درست کنی؛ نمی‌توانی پول‌هایت را میزان کنی و زندگی‌ات را سامان دهی؛ حتی اخلاقت را نمی‌توانی میزان کنی. تا می‌آیی یکی از اینها را کمی میزان کنی از جای دیگر ضربه می‌خوری. تا می‌خواهی نمازت را میزان می‌کنی، به هم می‌خورد؛ تا می‌آیی کمی حالت معنوی به خود بگیری، باز به هم می‌خورد. اینها روی حساب است؛ چون خدا در وجودت اثر ولایت را گذاشته است. ظاهر یک چیز را می‌شود زود منظم کرد، مانند کسانی که ظاهرشان منظم است؛ ولی چیز پیچیده را نمی‌توان به آسانی منظم کرد.

شکست شیطان به کمک ولایت اهل‌بیت-علیهم السلام-
جریان، ولایت و محبت اهل‌بیت-علیهم السلام- است. مگر شیطان می‌گذارد یک ماه نماز اول وقت یا نمازشب بخوانی؟ اگر دیدی موفق به خواندن نمازشب هستی بدان تأیید خاصی برایت اتفاق افتاده است. اگر می‌توانی هر روز نماز امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ را بخوان؛ هر روز نماز امیرالمؤمنین-علیه السلام- را بخوان؛ اگر وقت نداری هنگام راه رفتن بخوان. راه برو و تسبیح حضرت زهرا-سلام الله علیها- را بخوان که معادل هزار رکعت نماز محسوب می‌شود. شما یک بار نام خانم حضرت زهرا-سلام الله علیها- را بگویی، شیطان هزار کیلومتر از تو فاصله می‌گیرد. تربت، قرآن و حرز امام جواد-علیه السلام- همراهت باشد؛ ده حرز و دعاهایی که در مفاتیح است را بنویس و به همراه خود داشته باش. به نیّت حرز، چهارقل را بنویس و در جیبت بگذار. مقداری پول به نیت صدقه در جیبت بگذار، به آن دست نزن و گاهی به فقیر بده. همین که در جیبت صدقه وجود دارد، محفوظ می‌مانی. این خیلی مهم است که شیطان به تو طمع دارد و با دیگران کار ندارد. کافر‌ها را که کافر کرد. مشرکین و منافقین نیز که کارشان تمام شد؛ اینها گمراه‌اند؛ بین ایمان و کفر باید بروند و بیایند. خداوند به خاطر ما شیعیان، منافقان را کافر و نجس اعلام نکرد؛ چون زمانی که ما به مکه می‌رویم نخواهیم دائماً نجاست و پاکی را رعایت کنیم. در روایت است که خدا این کار را فقط برای شیعه انجام داد. حضرت فرمود: شک نکنید، اینها که در ایام حج طواف انجام می‌دهند، ما ثواب آنها را برمی‌داریم و به شیعیان می‌دهیم، به خود آنها چیزی نمی‌دهیم. مگر خدا از اینها که این‌قدر بلا بر سر اهل‌بیت-علیهم السلام-آوردند، می‌گذرد؟! خدا در مسأله اهل‌‎بیت-علیهم السلام- خیلی قوی و جدّی است. دلتان را به اهل‌بیت-علیهم السلام-گرم کنید و نگذارید سرد شود.

موفقیت شیطان هنگام تضعیف ولایت
حالا دلسردی کجا به وجود می‌آید؟ مثلا اگر زن و شوهر همدیگر را اذیت کنند به ولایتشان خدشه وارد می‌شود. زن و مرد باید مواظب همدیگر باشند. توصیه‌ام به خانم‌ها و آقایان این است که اگر توانستند هر شب یا هفته‌ای یک‌ بار همدیگر را در حقوق، حلال کنند. آقا به خانم بگوید: خانم! من شما را حلال کردم، شما هم من را حلال کن. چون ظلم در گردنمان هست شیطان حریفمان می‌شود. مظالم را بردار! من بارها شده است به زن و شوهرهایی که قبل از طلاق به اینجا آمده‌اند، گفته‌ام: اول همدیگر را حلال کنید؛ حلال که کردند لحن حرف زدن عوض شد.

اذان گفتن برای اصلاح روابط
بلند شوید و در خانه اذان بگویید. خانم! در خانه اذان بگو تا بچه‌هایت تربیت شوند. بچه‌هایی که اذیت می‌کنند و شرورند در گوششان اذان بگویید. اگر می‌بینی شوهرت اذیتت می‌کند، وقتی خوابیده در گوشش اذان بگو. اینها خیلی عجیب است؛ دستور به این سادگی! شما اذان بگویید. الان اگر کسی برود پشت‌بام و اذان بگوید خیلی عجیب است؛ می‌گویند دیوانه است. ولی اگر هزار حرف نامربوط بگوید، نمی‌گویند، دیوانه است. اگر در جایی دعوا شد و همدیگر را می‌زدند، بایستید و اذان بگویید یا سه تا صلوات بفرستید! دعوا تمام می‌شود. خداوند، عالم را با همین‌ها دارد درست می‌کند.

نگاه ویژه اهل‌بیت-علیهم السلام- به روابط خوب همسران
وقتی اما زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ می‌آیند دیگر پول و چیزهایی مثل آن، کارایی ندارد؛ بلکه کارها صلواتی است. به همدیگر محبت کنید؛ زن و شوهرها باید به یکدیگر محبت کنند و همدیگر را دوست داشته باشند. اهل‌بیت-علیهم السلام- روی این قضیه خیلی حساس‌اند. وقتی زن و شوهر با یکدیگر نمازشب بخوانند، محبت می‌آورد. خانم! اگر آقا بلند نمی‌شود، شما بلند شو و برایش نمازشب بخوان و دعایش کن؛ چند شب می‌گذرد، می‌بینی که بلند می‌شود؛ یا بالعکس.

هدایت در دوران غیبت با انتظار صحیح
در زمانی که شکل هدایت و گمراهی عوض شده است، یعنی اگر یک صلوات بفرستید، هدایت مخصوص می‌شوید، در این زمانه که همه در گمراهی هستند، خیلی عجیب است که یک نفر برای هدایت یافتن، صلوات بفرستد. حضرت نیز «بَغْتَةً؛ ناگهانی» می‌آید. ببینید بحث زمانی و این حرف‌ها را کنار بگذارید. به اندازه‌ای این قضیه «بَغْتَةً» عجیب شده است؛ یعنی گویا آدم می‌فهمد که واقعاً این اتفاق می‌خواهد بیفتد. با اینکه انسان گمان می‌کند که اسباب فراهم است، اما باز هم نمی‌توان زمان معیّن کرد. إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَ نَرَاهُ قَرِيبًا؛ «آنان آن را دور می‌بینند و ما آن را نزدیک می‌بینیم.»
چند سال پیش شخصی از مجارستان به من زنگ زد و گفت: «در اینجا نگرانی‌ای برایم پیش آمد؛ در عالم خواب به من گفتند: نگران نباش بلکه آماده باش آن اتفاق بزرگ دارد نزدیک می‌شود.» می‌گفت: «من آرام شدم و همه نگرانی‌ام تمام شد.» حالت انتظار به خودت بگیر. انتظار چگونه است؟ اگر نماز را اول وقت بخوانی، حساب مالی‌ات را برسی، صله‌رحم را فراموش نکنی و حقوق واجبه‌ات را انجام دهی، شما منتظر هستی. پس ما در یک زمان مخصوص هستیم.

جلب توجه امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ با خدمت به ایشان
شاید نپسندید اگر بگویم: خدا خودش را در زمان غیبت به ما بدهکار کرده است. مضمون روایت این است: چون خدا امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ را گرفته، می‌خواهد به ما عنایت کند. خیلی عجیب است با اینکه خدا بدهکار کسی نمی‌شود، اما خود را بدهکار ما کرده است. امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ باید بین ما باشد؛ ببین! باید است! خدا امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ را بنا بر مصلحتی به‌خاطر ما گرفته و به‌خاطر ما نیز عنایت مخصوصی می‌کند. لذا توصیه‌ام این است که هر کاری که از دستت برمی‌آید برای امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ انجام بده. اگر می‌توانی یک کتاب بنویس. اگر شخصی دارد کتابی می‌نویسد، پول صد کتابش را به او بده. اگر جایی برای حضرت دارند چیزی درست می‌کنند، خودت را شریک کن. وقتی به جمکران رفتی اگر دیدی دارند کاری انجام می‌دهند، بگو ما را نیز شریک کنید. چون باید برای امام زمان_ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف _ کاری انجام دهی تا توجه حضرت را به خودت جلب کنی.