qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

بسم الله الرحمن الرحیم

برکات مجالس عزاداری امام حسین-علیه السلام-

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ وَ أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ صَلاةً نَامِيَةً زَاكِيَةً مُبَارَكَةً يَصْعَدُ أَوَّلُهَا وَ لا يَنْفَدُ آخِرُهَا أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلادِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِينَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ»

لزوم شناخت طریق‌‌إلی‌الله و دائم در آن بودن

ما باید راه را شناسایی کنیم و اولویت‌های طول مسیر را بفهمیم. کسب علم، نماز، جلسه اهل‌بیت _علیهم‌السلام_، ازدواج، صدقه دادن, اطعام, جهاد فی سبیل‌الله، روزه گرفتن، خدمت‌رسانی به مردم و… راه و طریق‌‌إلی‌الله است. ما باید راه را پیدا کنیم و در راه باشیم؛ یعنی هر لحظه در همان مسیری باشیم که از ما می‌خواهند.

جریان اباعبدالله-علیه السلام-؛ بهترین راه به سوی خدا
در جریان اباعبدالله _علیه‌السلام_ که یک راه ویژه و افضل است، بهره و استفاده ما نیز باید استفاده بیشتر و متفاوتی باشد.
ما در زیارات امام حسین _علیه‌السلام_ این تعابیر را می‌بینیم:
«أَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي قَدَّرَ وَ خَلَقَ أَنْ يُنَفِّسَ‏ بِكَ كَرْبِي‏»؛
خداوند متعال برداشتن حالاتی را که «کرب» نامیده می‌شود، مانند: افسردگی، ناراحتی روحی، تعلق به دنیا، تعصب جاهلی، بدخلقی، کینه و… که بر سینه ما سنگینی می‌کند را در دستگاه امام حسین _علیه‌السلام_ قرار داده است. اگر در جای دیگری به‌دنبال آن بگردید اشتباه کرده‌اید. همه این گشایش‌ها را باید در گریه بر سیدالشهداء _علیه‌السلام_ جست‌وجو کنید.
«أَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَبْكَى عَلَيْكَ عَيْنِي أَنْ يَجْعَلَهُ سَنَداً لِي»؛
آنچه با خودتان نزد پروردگار می‌برید، همین گریه‌ای است که بر امام حسین _علیه‌السلام_ دارید؛ این سند است و بقیه تابع آن هستند. آقای بهجت _رحمة‌الله‌علیه_ می‌فرمود: اشک بر سیدالشهداء _علیه‌السلام_ از نمازشب، افضل است. وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا؛ «و پاسى از شب را زنده بدار، تا براى تو [به منزله‏] نافله‏اى باشد، اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند.»
«أَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَرَانِي مَكَانَكَ وَ هَدَانِي لِلتَّسْلِيمِ عَلَيْكَ وَ لِزِيَارَتِي إِيَّاكَ أَنْ يُورِدَنِي حَوْضَكُمْ»؛
امر تسلیم، در اینجاست؛ «سلمٌ لِمَن سالَمَکُم». به‌وسیله دستگاه اباعبدالله _علیه‌السلام_ می‌توانید خودتان را وارد حوض کوثر کنید. این مطالب از زیارتنامه‌هاست؛ کجا چنین برکاتی فراهم است؟
«وَ يَرْزُقَنِي مُرَافَقَتَكُمْ فِي الْجِنَانِ مَعَ آبَائِكَ الصَّالِحِينَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين‏»؛
طوری شود که من در بهشت با پدران شما همراه باشم.
«اللَّهُمَّ وَ انْفَعْنِي بِحُبِّهِ يَا رَبَّ الْعَالَمِين‏»؛
خدایا! به‌واسطه محبت امام حسین _علیه‌السلام_ آن نفعی که برایم ذخیره کرده‌ای را به من عنایت کن.

دستگاه امام حسین-علیه السلام-؛ در صدر همه امور
اجتهاداً و از روی دلیل عزاداری کنید؛ نه فقط مثل یک هیأتیِ دست و پا شکسته؛ بلکه مانند هیأتی‌ای که هیأت را به‌عنوان یک راه پذیرفته و در همه قسمت‌های هیأت، با استحکام وارد می‌شود؛ موقع سینه‌زنی, سینه‌زن است؛ زمان سیاه‌پوشی، سیاه‌پوش است؛ و هنگام بکاء، اهل بکاء است.
یکی از مراجع تقلید قبل از شروع شدن جلسه روضه در منزل ما، تشریف آوردند و کتیبه‌ها و سیاه‌پوشی‌ها را از ابتدا تا انتها بوسیدند و اشک ریختند؛ و بعد خداحافظی کردند. گفتم: آقا هنوز جلسه ما شروع نشده است؛ گفتند: من بهره‌ام را از جلسه شما بردم. این آقا، مرجع تقلید است و به کتیبه‌های جلسه امام حسین _علیه‌السلام_ تبرّک می‌جوید. این را باید فهمید که دستگاه امام حسین _علیه‌السلام_ در عرض امور دیگر نیست؛ بلکه در صدر امور قرار دارد.

عدم محاسبه ملائکه از آنچه مربوط به امام حسین-علیه السلام- است
نقل می‌کنند فردی در کربلا زندگی می‌کرد و می‌خواست همان‌جا نیز دفنش کنند. به او گفتند: توصیه شده که مؤمنان و شیعیان در وادی‌السلام دفن شوند، چرا شما اصرار دارید که در کربلا دفن بشوید؟ ایشان این‌گونه جواب داده بود: من در خواب دیدم که اعمالم را محاسبه می‌کنند. به هر یک از اعمال مثل نماز و روزه و صدقه و… ایرادهای زیادی گرفتند و آنها را قبول نکردند؛ اما وقتی نوبت به سینه‌زنی‌ها و گریه‌هایم بر سیدالشهداء _علیه‌السلام_ رسید، ثواب عظیمی را برای من محاسبه کردند. گفتم: من همان آدم هستم، چرا اعمال دیگرم را به حساب نیاوردید؟ گفتند: به ما دستور داده شده که از هر چه مربوط به امام حسین _علیه‌السلام_ است، سؤال نکنیم. انبیاء و ائمه _علیه‌السلام_ به برکت گریه بر امام حسین _علیه‌السلام_ مقام گرفته‌اند.

هیأت امام حسین-علیه السلام-؛ یک کار اصلی
دیدتان را عوض کنید و به هیأت به‌عنوان یک امر اصلی نگاه کنید تا اهل‌بیت _علیهم‌السلام_ شما را هیأتی بدانند؛ همچنان‌که به افرادی که نماز می‌خوانند، می‌گویند ایشان از مصلّین هستند. حرفه‌ای وارد هیأت شوید نه به‌عنوان یک امر دم‌دستی. به‌عنوان امری که مهم‌تر از آن نیست، دنبال هیأت و مجالس اهل‌بیت _علیهم‌السلام_ را بگیرید.

همه برکات؛ در مجالس امام حسین-علیه السلام-
«أَسْأَلُكَ أَنْ تَفُكَّ عَنِّی كُلَّ حَلْقَةٍ بَینِی وَ بَینَ مَنْ یؤْذِینِی» ؛
خدایا! از تو می‌خواهم حائلی بین من و هر کسی که می‌خواهد مرا اذیت کند، قرار دهی.
«حَبِّبْ اِلَیَّ مَشَاهِدَهُم» ؛
این‌طور نیست که ما اتفاقی به حرم امام رضا _علیه‌السلام_ برویم؛
«وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» ؛
دلت برای حرم امام رضا _علیه‌السلام_ پر می‌زند؟ آقای بهجت _رحمة‌الله‌علیه_ می‌فرمود: شما مانند من تنبل نباش و زود به زود به زیارت امام رضا _علیه‌السلام_ برو.
«وَ تَفْتَحَ لِی كُلَّ بَابٍ»؛
همه ابواب رحمتت را به برکت امام حسین _علیه‌السلام_ به روی من باز کن. کدام راه این همه برکات دارد؟
نقل است که میرزای شیرازی قبل از تکبیرةالاحرام می‌گفت: «صَلَّی الله عَلَیْکَ یا ابا‌ عَبْدِالله». از ایشان سوال کردند: چرا این کار را انجام می‌دهید؟ فرمودند: این قلب با اذان و اقامه برای نماز رام و آماده نمی‌شود.
هنگامی که امام زمان _علیه‌السلام_ ظهور می‌کنند، اهمیت این امر واضح می‌شود. نقل است که در زمان ظهور، دائم حرف از امام حسین _علیه‌السلام_ است.
«وَ تُلَینَ لِی كُلَّ صَعْبٍ وَ تُسَهِّلَ لِی كُلَّ عَسِیرٍ»؛
با این عزاداری بر سیدالشهداء _علیه‌السلام_ همه امور سخت را بر من آسان کن.
«وَ تُخْرِسَ عَنِّی كُلَّ نَاطِقٍ بِشَرٍّ»؛
و هر کسی بر ضد من زبان‌درازی می‌کند، لالش کن.
«وَ تَكُفَّ عَنِّی كُلَّ بَاغٍ»؛
هر کسی می‌خواهد به من ظلم کند تو مرا کفایت کن.
«وَ تَكْبِتَ [عَنِّی] كُلَّ عَدُوٍّ لِی وَ حَاسدٍ»؛
هر کسی را که به من حسادت می‌ورزد، نابودش کن.
لذا می‌خواهم بگویم که اگر همه برکات را در جلسات امام حسین _علیه‌السلام_ دنبال کردید، اشتباه نکرده‌اید.

اصلاح اخلاق فقط با امام حسین-علیه السلام-
اخلاق فقط در جلسات امام حسین _علیه‌السلام_ اصلاح می‌شود. اگر کسی بر تربت، سجده نماید و بر سیدالشهداء _علیه‌السلام_ گریه کند، خداوند در مدت کوتاهی خُلق حسن را به او عنایت می‌کند. خُلق حسن این نیست که من مدتی ریاضت بکشم و مؤدبانه حرف بزنم؛ نه! باید حرص و کینه از وجودم برود؛ این امر نیز فقط با محبت سیدالشهداء _علیه‌السلام_ ممکن می‌شود.

لزوم مضاعف کردن علاقه به عزاداری‌ها
هر اندازه علاقه به عزاداری در وجود شما شعله‌ور است، باز هم به آن اضافه کنید. اگر می‌بینید گذشته خوبی ندارید و موانع زیادی دارید، بدانید فقط با امام حسین _علیه‌السلام_ است که تمام موانع برطرف شده و تمام کسری‌ها جبران می‌شود.
علم نیز با امام حسین _علیه‌السلام_ به ما عنایت می‌شود؛ «بِمُوالاتِكُمْ عَلّمنا اللّهُ مَعالِمُ دينِنا و أصْلَحَ ما كانَ فَسَدَ مِنْ دُنْيانا»؛
زیارتنامه‌ها را خیلی بخوانید. زیارتنامه اهل‌بیت _علیهم‌السلام_ متن اعتقادات شیعه است.