qadiriye.ir

نشریه ی غدیریه-بیانات استاد الهی

بسم الله الرحمن الرحیم

دقت در امور مهم

یقین دارم مطالبی که الان عرض می‌شود، این جمعی که اینجا نشسته‌اند هر کدام نقدی بر آن بنویسند، سری دیگر مطالب بسیار بهتر و مفید تر خواهد بود. یعنی چی؟ یعنی این جمع صاحب فکر هستند و هر کس از یک زاویه‌ای حرف را می‌شنود. این چقدر کمک کننده است و زمینه را تقویت می‌کند؟! خودت را مغز متفکر ندان! بپرس! سوال کن! آن دیگری دو پیرهن از تو بیشتر پاره کرده است. چرا پایت را در یک کفش می‌کنی که من فقط همین دختر را می‌خواهم؟! شما خانم چرا می‌گویی فقط این خوب است! از کجا این را آوردی؟ والله قسم دختر و پسری که بدون رضایت پدر و مادرشان ازدواج کنند، این ازدواج سر نمی‌گیرد. با دختر مرجع تقلید هم ازدواج کند! با پسر مرجع تقلید هم ازدواج کند، تا پدر راضی نباشد، این ازدواج سر نمی‌گیرد! پدر ملاک است!
زمینه‌ها را خودتان با دست‌های خودتان، سست نکنید، زمینه باید محکم باشد. روی نجاست و پاکی حساس باشید البته نه اینکه به وسواس برسید. پاک است، همه چیز پاک است.
امام صادق(ع) در حال رفتن بودن کسی صدا زد آقا بایستید! حضرت ایستاد، بفرما! گفت: پشت سرتان خونی است. حضرت فرمود: چرا گفتی؟ من پشتم خونی است چه کار دارم؟ من که آنجا را نگاه نمی‌کنم، چرا برای من زحمت درست کردی؟!
یاد بگیرید! یعنی نجاست را تا ندیدی نجس نیست. الان در مکه، هفت دور طواف را انجام می‌دهد بعد می‌آید و می‌بیند احرامش نجس بوده است، طوافش درست است. شرط ذکری است یعنی آن موقعی که متوجه می‌شوی با نجاست نباید طواف کنی. بله وقتی متوجه شدی در نماز بعدی یا طواف بعدی باید حتما آب بکشید. گیر این چیزها نباشید.
ببینید دوستان در دین داری‌تان به کسی نگاه نکنید! شما توان مختص به خودتان را دارید، که خدا همان میزان از شما می‌خواهد نه بیشتر. پدر، مادر، خانم، آقا… بچه‌ی شما خوابش سنگین است، به آن شکل او را از خواب بیدار نکن، بگذار یک نماز خوان بماند، یک بار صدا بزن و فقط یک بار بزن به پایش. چون کسی که خواب است اگر به پایش بزنی ایرادی ندارد، ولی از ناحیه‌ی سرش اگر صدا بزنی شاید سکته کند! سفارش شده فقط یک بار به پایش بزنید، یا بیدار می‌شود یا نمی‌شود، اگر بیدار نشد بعد نماز قضایش را می‌خواند. نماز قضاء هم برای کسی که خواب مانده درست مثل نماز اداء است. به شمایی که بیدارید نماز واجب است، به آن که خواب است که واجب نیست. دین را سختش نکن. با سلیقه‌ی خودت دین را جلو نبر بگذار دین آرام آرام شکل بگیرد.
سوالاتتان را مطرح کنید و بحثها را هم نقد بفرمایید، ما هم ادعایی نداریم، اینقدر می‌فهمیم. ولی همین مقداری که من می‌فهمم از روی روایت است. من استاد دیده ام: «هلک من لیس له حکیم یرشده»! من از یازده سالگی استاد داشتم و آخرین استادم هم آقای بهجت بوده‌است که بیست و پنج سال با ایشان بوده ام. با آقای خوشوقت همین مدت بوده‌ام، استاد داشته‌ام و همه‌ی حرفها را شنیده ام؛ یعنی شما سوالی را که مطرح کنید، همین سوالات را ما آنوقت‌ها پرسیده‌ایم و پاسخش را هم گرفته‌ایم. در روایات ما غور کرده‌ایم! من غیر از روایت نگذاشته‌ام چیزی به گوشم بخورد، غیر از روایت و آیات قرآن و ادعیه و زیارات ائمه چیزی در گوش من نیست. من خودم را اینگونه تربیت کرده‌ام همان طور که خودم را تربیت کرده ام که ماست و دوغ نخورم و هیچ وقت هم نمی‌خورم، ترشی هم نمی‌خورم، این سه تا را اگر کسی نخورد معده‌اش می‌شود آزمایشگاه! یعنی هر غذایی را می‌تواند بخورد و تست کند و به شما بگوید این غذا چه ضرری دارد یا چقدر مواد نگه دارنده دارد.
غیر از روایت و آیات قرآن ما دنبال چیز دیگری نرفتیم و باز هم می‌گوییم به اندازه‌ی خودمان می‌فهمیم.

شما جوانها انرژی دارید، آن هم انرژی متراکم، این انرژی نباید در اختیار شیطان قرار بگیرد. شیطان از نقطه ضعف‌های ما استفاده می‌کند و ما باید این نقطه ضعف‌ها را شناسایی کنیم. شما ممکن است به صورت عادی یک حالت معنوی خوبی داشته باشید، اما این حالت معنوی هیچ باری و تاثیری ندارد. ممکن است از سخنرانی کسی متأثر شوید و سری تکان دهید، اما عمیق نیستید.

در تلویزیون از یک آقایی می‌پرسید چقدر سن دارید؟ گفت هشتادوپنج سال! پرسید پس چرا اینقدر سر حال هستی؟ گفت همه‌ی این نشاط به خاطر موسیقی است! بعد هم دائم می‌خواند که هاها…هاهاآآآآ…. ها !!!!!! این می‌گوید این کار حال من را خوب کرده‌است. وقتی یک ادعایی دارید، اثباتی هم لازم است. آخرین دستگاه‌های موسیقی در آلمان است، می‌توانید سرچ کنید موسیقی دان های بزرگ آلمان مثل فوئر باخ و بتهون و… هشت نفر از این موسیقی‌دان های بزرگ، ببینید در چه سنی از دنیا رفتند؟! زیر پنجاه سال! همین موسیقی‌دان‌های بزرگ همه اهل مشروب هستند! اهل مواد مخدر! همه زنانشان را طلاق داده‌اند و به هرزگی افتاده‌اند. اگر شما از مبانی دینی آگاه نباشید به سادگی به سمت موسیقی کشیده می‌شوید! از موسیقی خیلی تعریف کرد
چهل موضوع هست که باید کار کرده باشید، نه اینکه بگویم پژوهش! من آن را هم قبول ندارم، نه! فقط یک مطالعه‌ی معمولی، چهارتا کتاب خوانده باشید. آقای مطهری چه تعداد کتاب دارد؟! کتاب‌های آقای مطهری را بخوانید، در دسترست بگذار و هر از گاهی دو صفحه‌ی آن را بخوان. تا زمینه های دینی‌ات قوی شود! چهل تا سؤال در ذهن دارید! این چهل سوال را بپرس.

الان در جامعه گاهی یک موضوع سروصدایی می‌کند، مثل گلدکوئیست! شما باید سریع متوجه شوی مبانی دینی‌اش چیست. مبانی فقهی و حلال و حرامش چیست؟! این را برمی‌گردانند و دوباره به صورت کالا می‌خواهند به خورد ما دهند و می‌گویند شورای نگهبان این را گفته است و … به خورد جامعه می‌دهند. یک جریانی در جامعه راه می‌اندازند به عنوان جریان بدحجابی! شما باید ریشه یابی کنید، از کجا آمده است. جریان بیست سی را راه می‌اندازند و می‌گویند می‌خواهیم به کودکان آموزش جنسی بدهیم، ریشه‌اش کجاست؟ من وظیفه‌ام چیست؟ این حالت سادگی را اصلاح کنید؛ انسان ساده در دین استوار نمی‌ماند، زود می‌لغزد.

چرا اینقدر به خواندن قرآن سفارش می‌شود که قرآن را بخوان و ختم کن و بخوان و ختم کن؟و دائم این کار را انجام بده، و در نهایت پنجاه آیه‌ی تابلو از قرآن استخراج کن، تابلو ی زندگیت قرار بده، دقت کنید قرآن این همه بحث دارد، پنجاه تا آیه‌ی نمونه دارد، آن پنجاه آیه را پیدا کن، استخراج کن! آن پنجاه آیه خیلی کارساز و مفید است برای صحبت‌ها و زمینه های فکری. حکمت های آخر نهج البلاغه‌ی حضرت امیر المؤمنین(ع) را بخوان. “فی تقلب الأحوال علم جواهر الرجال”( در خوردن زمین‌ها و برخاستن‌ها، در فراز و فرودها گوهرهای مردان آشکار می‌شود).

الان بچه‌های نسل جدید دیدگاه‌های فوق العاده‌ای دارند که ده سال پیش نبود، خوش فکر هستند. الان مقام معظم رهبری یار دارد، تا یک حرف علیه ایشان زده می‌شود، در دکتر سلام یک جور جواب می‌دهند! فلان آقا یک جور دیگه‌ای پاسخ می‌دهد! در قسمت کاریکاتور، با یک کاریکاتور پاسخش را می‌دهند! یک تحلیل سیاسی در موردش می‌آید! و…. فوری بساط طرف جمع می‌شود، وقتی می‌بیند اینقدر پاسخ داده شد و ما به این نیاز داریم، ما محتوای فکری داریم.
کتاب اصول کافی را بخوانید، خیلی ساده و استخاره‌ای باز کنید و هر چند وقت یک بار بخوانید.

دوم اینکه روی اعمال دینی‌تان کار کنید! مثلا و ضو گرفتن، شما یک وقت موقع وضو تند تند آب بر صورت و دست‌هایتان می‌ریزید و می‌روید مسجد و نماز! اما گاهی وضویت را خیلی قشنگتر بگیر، «بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین» و بعد با توجه آرامش آب به صورتت بزن، متوجه خدا باش و ادامه‌ی وضو… چرا؟ چون می‌خواهی از این وضو گرفتن اثر ببینی. یک رکوع خوب و با طمأنینه برو! البته نمی‌گویم هر روز، اما گاهی که حوصله‌اش را داری و حالت خوب است. هفت مرتبه بگو سبحان ربی العظیم و بحمده! حتما سعی کنید در رکوع و سجود و اینگونه اذکار نماز حتما صلوات بر محمد و آل محمد باشد. بدانید چه می‌خوانید! تشهد را توجه کنید. یک حمد مگر چقدر است؟! نزد یک قاری قرآن بپرس حمد من خوب است؟! من خودم اگر یک قاری قرآن پیدا کنم حتما یک بار حمد را برایش می‌خوانم و می‌گویم دوباره ببین حمد من اشکال ندارد. نزد کسی که می‌داند، یک بار وضو بگیر بگو آقا وضوی من خوب است؟! بهتر نمی‌شود گرفت؟!
گفته شده جبرئیل هرموقع برپیامبر نازل میشد می فرمود یارسول الله مردم وضومی گیرند آرنجشان خشک است، یعنی وضویشان اشکال دارد.
چهل روز وحی نیامد چون زیرناخن‌ها کثیف بود! ناخن ها بلند بود!! ناخن مردها!! چهل روز وحی قطع شد! ممکنه من وشما درک نکنیم رابطه بین بلند شدن ناخن مرد و قطع شدن وحی چیست! ما شاید متوجه نباشیم یک قطره‌ی نجس روی لباس ما چه رابطه‌ای دارد با بد بودن وضع مالی ما! این یک قطره نجاسته! یک خانه‌ای سراسر نجس است! چرا همه با هم دعوا دارند؟! به همین دلیل است، چون خانه نجس است! فرشها را بدهید آب بکشند.
قبله‌ی منزل شما مشخص نیست، به یک طرف نماز می‌خوانی در صورتی که قبله برعکس است! یک بار قبله‌نما نگذاشتی!؟ چون صاحب خانه‌ی قبلی گفته است این طرف، ما هم به همان طرف می‌خوانیم! مگر چنین چیزی شدنی است؟! توالت‌ها گاهی رو به قبله ساخته شده است. دقت داشته باشید و مبانی دینی را محکم کنید. در همین ماه رمضان سحر برخیز، نگو من غذا نمی‌خواهم بخورم، خوردن نیست که اصل قضیه این است که سحر برخیزی. پنج دقیقه به اذان بلند شو، یک لیوان آب بخور و نمازت را بخوان و بخواب. این بنیان دینی‌ات را محکم می‌کند.
و اینکه خودت را متفکر فرض نکن!